„Neptej se, co může tvá zem udělat pro tebe, ale ptej se, co ty můžeš udělat pro svou zem,“ řekl v roce 1961 John Fitzgerald Kennedy. Mnozí na jeho citát v těchto dnech myslí.
Tohle není čas na poklidné psaní v karanténě. Pandemická krize je okamžikem, kdy se vyjevují slabiny křehkého systému české kultury.
Při přemýšlení nad tím, proč mě osobně při tvorbě knižní grafiky některá práce baví méně a jiná více, jsem zjistila banální, ale podstatnou věc — záleží na knize. Je totiž docela velký rozdíl mezi tím, navrhovat obálku pro první vydání současného českého autora, pro první české vydání zahraničního…
Pokud se bude preferovat pouze vkus mužů odborníků, bude česká literatura monokulturní — a to (díky smrkům) už víme, jak dopadá. Copak v literatuře nenajdeme dost profesionálek?
Článek „Zkostnatělá česká fantastika“ zveřejněný na Sardenu 7. února 2020 vyvolal debatu, jakou v žánrovém prostředí dlouho nepamatujeme. Debata o tom, jaká má nebo nemá česká fantastika být a o čem mají autoři psát, spíše než o stavu fantastiky vypovídá o stavu společnosti. Jak ve světě, tak u nás.
Počátek února byl komiksovým koncentrátem. Sešlo se vyhlášení cen Muriel i konání prvního ročníku pražského Comic-Conu. Vše začalo předáváním cen českým komiksovým tvůrcům, překladatelům nebo samotným nakladatelům. Což je pozitivní věc. To, jak to probíhalo, už méně.
V reakci na článek Alžběty Glancové o hnutí BDS z prosincového Hosta Magdaléna Křížová a Zdeněk Jehlička zpřesňují roli hnutí v izraelsko-palestinském sporu i politický a historický kontext jeho existence.
Rozhovor s Věrou Kunderovou z listopadového čísla Hosta vyvolal řadu reakcí. Většina z nich vypovídá více o naší společnosti než o Věře Kunderové, Milanu Kunderovi či jeho díle.
Na letošní výroční setkání básníků na Kratochvíli se moc těším, ačkoli bude zřejmě poslední. Je ale skvělé, že se organizátoři i letos postarají o skutečný literární zážitek pro všechny účastníky a především autory.
I když se to už nezdá příliš pravděpodobné, občas se stále objevují otázky po tom, jaký je vlastně rozdíl mezi komiksovým románem a komiksovým sešitem, tedy mezi graphic novel a comic book. A tyto otázky se stále točí kolem toho základního: jestli se jedná jen o formální náležitost, nebo jestli jde…
Toto vyprávění je vánoční, novoroční, tříkrálové, něco z toho — dojemné, plné mrazu a rozzářených cizích oken, lidské hrubosti a hrubé lidskosti a má se číst u krbu.
„Malé“, nebo ještě lépe nezávislé nakladatelky se svým knihám často věnují od prvního nápadu až po jejich samotné balení a rozvážení po knihkupectvích. Jaké je to žít v domácnosti se ženami, které vydávání knih zasvěcují většinu svého času? Přečtěte si zkušenosti a zážitky jejich životních partnerů.