|
|

Absence dat a neschopnost systému

Knižní trh generuje obrat osm miliard ročně, průměrně u nás vychází zhruba 15 000 titulů, DPH na knihy máme 10 %, což v evropském průměru patří mezi spíše vyšší sazby. Poslední dohledatelná data o průměrné ceně knih máme z roku 2019, kdy byla 275 Kč. Po pandemii a při současných cenách to už ale…

Přečíst celé
|
|

Kánon 2.0: Láska zvítězí

Na protestech požadujících bezpečnost a rovná práva pro queer lidi se volá po konkrétních politických krocích — v první řadě po zastavení šíření lží a hoaxů, které vedou k násilí. Naopak je důležité poznávat queer pestrost i skrze literaturu. Ve společnosti s transfobním prezidentem a premiérem…

Přečíst celé
|
|

Když tvůrčí stipendia vypíše Cimrman

Ve svém minulém příspěvku k diskusi o knižním trhu jsem zmínila, že je nezbytné kultivovat kulturní průmysl, respektive pracovní podmínky pro jednotlivé kulturní profesionály a profesionálky. A že ten, kdo v tom může sehrát velmi aktivní roli, je stát.

Přečíst celé
|
|

Konstelace: Hraničení

Fenomén hraničnosti či překračování hranic vyznačuje jeden z klíčových momentů umění a obecně možnosti proměny či společenské kritiky. Lidé žijící v pohraničí — ať už geografickém, sociálním, či psychickém — jsou proto často vystaveni neúměrně většímu tlaku, než musejí snášet obyvatelé domnělých…

Přečíst celé
|
|

Kánon 2.0: Ženské psaní

Ženy v Íránu se bouří. Vlna odporu proti patriarchálnímu útlaku odstartovala, když dvaadvacetiletá Mahsa Amini podlehla zraněním, která jí způsobila mravnostní policie. Z hidžábu jí totiž vykukovaly vlasy. Ženy se tak veřejně stříhají, a dokonce hidžáby pálí. Takový protest, to je feminismus, který…

Přečíst celé
|
|

Knižní trh je spravedlivý jen pro některé

Situace v knižním provozu je neudržitelná. Víme to a díky pandemii jsme o tom začali mezi sebou i veřejně a otevřeně mluvit, přesto se prozatím nic zásadního nemění. Potřebujeme „kvantový skok“, jak řekla kulturní manažerka Jana Návratová. Pojďme tedy v první řadě zodpovědět otázku, proč se kromě…

Přečíst celé
|
|

Talianska domácnosť v slovenskej štylistike

Kniha „Pod slnkom Turína“, ktorá sa umiestnila vo finálovej desiatke slovenskej literárnej ceny Anasoft litera, rozpútala debatu predovšetkým svojou pútavou obálkou. Je dôkazom rozmanitosti slova pútavý — v tomto prípade mohla obálka upútať natoľko, že čitatelia si kúpu knihy rozmysleli. Pútavé…

Přečíst celé
|
|

Kánon 2.0: Podívat se do očí těm, koho odmítáme chránit

Jak moc a jak přesně jsou literatura, mocenské hierarchie a literární kánon propojené? Tato otázka je v různých podobách materiálem pro neutichající diskusi přinejmenším od první poloviny devadesátých let.

Přečíst celé
|
|

Konstelace: Ztráta a truchlení

Figura nepřítomnosti, absence, ticha či prázdna vymezuje podstatné směřování moderní poezie, v němž lze zároveň spatřovat prvky tradice sahající hluboko do minulosti. Snahy překročit horizont lidské smrtelnosti, paradoxní přijetí ztráty a práce truchlení přitom samozřejmě nejsou výhradními tématy…

Přečíst celé
|
|

Bezcenná troska

Třetí ukázkou z literární soutěže pro odsouzené, kterou pořádá spolek Za branou, je autentická báseň Jakuba „Horácia“ Horáka z Vazební věznice Olomouc. Autor se v ní vrací do bezproblémového dětství a do období, kdy se jeho život zvrtl.

Přečíst celé
|
|

Slovenská absyntovka

Na hodinách slovenského dejepisu sa o bombardovaní Nových Zámkoch veľa neohovorí. A o veciach, o ktorých sa málo vie, spravidla vznikajú najlepšie knihy. Na pultoch slovenských kníhkupectiev sa pred pár mesiacmi objavil „Uzol“ od Mareka Hudeca, ktorý toto pravidlo sebavedomo potvrdil.

Přečíst celé
|
|

Proto, kým jsem

Představujeme druhý vybraný text z literární soutěže pro odsouzené, kterou pořádá spolek Za branou. Lucie K. z Věznice Opava napsala upřímnou a dojemnou povídku o poloviční Romce, která se musí potýkat se svým životem ovlivněným nejen nešťastnou minulostí.

Přečíst celé