„Slíbil jsem si, že tyto sloupky využiju k psaní o věcech, které mi nedají spát a které si alespoň pro sebe musím pojmenovat,“ píše Marek Torčík ve svém pravidelném sloupku pro časopis Host.
Když se ve společnosti řeklo „debutantka“, znamenalo to, že do ní byla uvedena mladá vdavekmocná dívka z lepší společnosti, rozechvělá začátečnice. Dostala příležitost se ukázat, zazářit a stát se „objevem roku“, podobně jako v cenách Magnesia Litera vybrané knižní prvotiny. Ostatně, dřív se tak…
V minulém čísle Hosta (2/24) jsme se věnovali autofikci v současné české próze. Na téma polemicky reaguje Anna M. Morel, bohemistka zaměřená na překlady české poezie do světových jazyků a transkulturní přenos témat a forem v literatuře.
Dobře psát už dnes nestačí. Spisovatel taky musí být zadobře s algoritmy a svým publikem. Leccos o tom říká případ spisovatelky Cait Corrain, jíž jedna osudová chyba zničila kariéru ještě dřív, než vůbec začala.
Každý rok končí bilancí. A jaká může být bilance toho, jak se podařilo učinit umění svébytnou činností v rámci našeho státu? „Poté, co se vykoupete v prestiži, usušíte se prestiží, oblečete se do prestiže, najíte se prestiže a zatopíte si prestiží, vám už nezbyde nic než přidaná prestiž.“
Současná společnost včetně literární kritiky se učí nové citlivosti, která požaduje zvláštní typ pozornosti a péče a vytváří novu formu terapeutické kultury. Kritická analýza mizí a nahrazuje ji neproduktivní empatie.
Nejpoužívanější nástroj pro profesionální úpravu textů ustrnul v době, kdy jsme všechno, co jsme napsali, rovnou tiskli. Usnadnil výrobu letáčků, ale z práce se slovy dělá peklo. MS Word má 40 let.
Během letošního podzimu by měl na vládu doputovat návrh novely Zákona o některých druzích podpory umění. Zřejmě tak bude přinejmenším prozatím v Česku řešen diskutovaný status umělce. Co tato novela může přinést? A neměli bychom být ambicióznější?
Poláci si již zvykli, že politici a příznivci vládnoucí pravicové strany házejí urážky na každého, koho považují za nepřítele. Pro české čtenáře však může být překvapením, jakému rozsahu slovní agrese ze strany vládních představitelů čelí polští umělci.
Česká literatura pojede na zájezd. V pondělí ministr kultury Martin Baxa a ředitel Frankfurtského knižního veletrhu Juergen Boos smluvně stvrdili, co se už čas proslýchalo: Česko bude v roce 2026 čestným hostem největšího literárního veletrhu na světě. Co to pro domácí literaturu znamená?