Marek Toman v románu „České sklo“ analyzuje mocenské struktury, které působí jak v mikrostrukturách rodinných vztahů, tak v makrostrukturách mezinárodní politiky, a odhaluje jejich podobnost.
Psát recenzi na poslední román Aleny Mornštajnové „Les v domě“ je po mediální bouři, kterou způsobilo obvinění z necitlivého využití příběhu výtvarnice a komiksové autorky Toy Box, dost nevděčný úkol.
Eseje o opuštěných místech, zániku a návratech. Recenze knihy Lesní glosy od Josefa Kroutvora.
Výjimečný debut ze světa kafkovských zámků. Recenze románu Praskliny od Kláry Vlasákové.
Žijeme v okamžiku, kdy pokusy napsat trefnou satiru často selhávají před barvitostí syrové skutečnosti. Takový je i případ prvotiny Stanislava Bilera Nejlepší kandidát.
Málokdy se stává, že by současná kniha českého autora vyzařovala takovou jednotu vypravěčského gesta jako novela Josefa Pánka Láska v době globálních klimatických změn. Jeho povídková prvotina Kopáč opálů (Triton, 2013) poněkud zapadla, o to více pozitivních kritických reflexí sbírá jeho druhá,…
Útlá kniha redaktora, publicisty a prozaika Ondřeje Horáka Nebožtík přináší typ literárního hrdiny, kterého má čtenář od začátku plné zuby. Úspěšný literát s neméně literárním jménem Štěpán Hrdina (tak se totiž jmenoval Joyceův román, později přepracovaný v Portrét umělce v jinošských letech)…
Poslední próza Patrika Linharta Nonstop amok vzhledem ke svému rozsahu poněkud vybočuje z díla tohoto severočeského básníka, prozaika, blogera či performera. Patrik Linhart totiž bývá charakterizován jako mistr mikropovídek a Nonstop amok je v anotaci označen za román. Při bližším ohledání však…
Ve své nové próze Vyšehradští jezdci ohledává Stanislav Beran především žánr historizující prózy. Není to v jeho případě situace zcela nová — už v předchozí povídkové sbírce Žena lamželezo a polykač ohně s historickými náměty v některých textech pracuje, ovšem ve Vyšehradských jezdcích tvoří…
Navzdory tomu, že se jeho prózy obvykle setkávají s příznivým kritickým přijetím, patří Ludvík Němec spíše k méně známým autorům. Vinu na tomto faktu nesou spíše mimoliterární okolnosti; autor začíná publikovat uprostřed normalizace na konci sedmdesátých let, navíc vydává knihy s velkými časovými…
Románový debut básnířky Anny Bolavé (vlastním jménem Bohumily Adamové) představuje silně emotivní prózu. Principem jejího vyprávění je vnitřní monolog, či spíše proud vědomí hlavní hrdinky, postavy nabývající téměř mytických rozměrů — jakési novodobé víly či čarodějky, trpící zhoršující se nemocí,…