Domácí knihkupectví: Co je doma, to se pročítá

V době, kdy je pro mě každá vycházka do ulic Prahy takové malé dobrodružství, bych dokázala na prstech rukou spočítat, kolikrát jsem byla za poslední půlrok v obchodě. Jako se změnilo každodenní chování nás všech, změnilo se i chování zákazníků nakupujících knihy.

Pracuji v nakladatelství, a tak sleduji, že současný trend míří k většímu odbytu knih již nějakou dobu vydaných; děje se tak částečně i na úkor novinek, které byly dříve vystaveny na předních místech knihkupectví, a dnes mohou být vystavené maximálně na sociálních sítích.

Změnu čtenářského chování však sleduji i sama na sobě. Mnohem více se obracím ke knihám, které už doma mám, a zas a znovu si je procházím. Patřím k lidem, jimž nevadí číst či konzumovat vybraná díla pořád dokola, jako dítě vyžadující jednu a tutéž pohádku. Nevadí mi, že znám zápletky, u díla mě nedrží napětí a neznalost toho, co bude dál: moji pozornost si zvládne získat jen samotný proces percepce. Tak jako si pořád dokola pouštím díly seriálů Black BooksIT Crowd, podcastu Buchty či film Kvarteto, často beru do rukou také již přečtené knihy.


Jednou z takových knih je Náš Coney Island, kniha, kterou (i díky citlivému překladu Petra Eliáše) můžu vždy libovolně otevřít a začíst se na jakékoliv straně. Setkáváme se zde s intimním a velmi intenzivním mileneckým vztahem páru ve středním věku. Nejde však o žádnou vzrušující cizoložnickou zápletku; spíše se zde vyjevuje nepočítaně způsobů, jak si mohou být lidé blízko — ať už jde o blízkost erotickou, či blízkost pramenící ze strachu, porozumění nebo ze ztráty. Nepočítaně je zde ale i způsobů, jak může mezi lidmi vzniknout hluboká propast, pouhým zrakem neviditelná. Tyto dva proudy se přelívají tam a zase zpět, na sebe a přes sebe, a mezi onou blízkostí a propastí čtenář intenzivně zakouší jakousi těžkost, ale i ryzost lidského (sou)žití.

Náš Coney Island, foto: Paseka

Náš Coney Island, foto: Paseka

Knihu Náš Coney Island lze zakoupit na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.


Zachraň jídlo v kuchyni je kniha, jíž nazdařbůh listuji, když už mě práce fakt nebaví a potřebuji si trochu odpočinout. Ve chvíli, kdy už je moje mysl příliš rozlítaná či přetížená, mě podobný typ knih zaručeně vrátí zpátky na zem. V Zachraň jídlo v kuchyni se nachází celá řada praktických a srozumitelných tipů týkajících se toho, kde a jak jednotlivé typy potravin skladovat, jak zužitkovat přebytky a jak využít suroviny až do posledního drobečku. Doporučuji všem, kterým je blízký koncept zero waste, nebo jednoduše každému, kdo nesnáší plýtvání jídlem (takovou knihu by jistě ocenilo i mnoho babiček či dědečků). A nejcennější poznatek, který jsem si z této knihy odnesla? Pesto z mrkvové natě rulez!

Zachraň jídlo v kuchyni, foto: Zachraň jídlo

Zachraň jídlo v kuchyni, foto: Zachraň jídlo

Knihu Zachraň jídlo v kuchyni lze zakoupit online zde, případně na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.


A pokud potřebujete podobně jako já občas vyignorovat realitu a odpočinout si od všech těch covid zpráv, doporučuji bláznivý komiks Nimona, pohybující se mezi středověkými reáliemi a moderním sci-fi (jakkoliv to zní jako protimluv), který vypráví o trochu potrhlé pubertální dívce jménem Nimona. Její hlavní „superpower“ je schopnost přeměňovat se v různá zvířata či osoby, osobně ale oceňuji především břitký jazyk, schopnost bystře reagovat a „setřít“ jakéhokoliv dospěláka. Když Nimona nabídne svoje služby vrchnímu padouchovi a chce páchat zlo, zdá se, že jsme se ocitli v jakési groteskní parodii na marvelovské komiksy. Ve skutečnosti se ale jedná o důmyslně vystavěný příběh o ambivalentnosti toho, jak vnímáme zlo a dobro a také naši identitu, který hranici žánru (i parodii na žánr) jistě přesahuje. Knihu rozhodně doporučuji všem věkovým kategoriím; nedoporučuji ale lidem se zlomenými žebry: bolestivé záchvaty smíchu stoprocentně zaručeny.

Nimona, foto: Paseka

Nimona, foto: Paseka

Komiks Nimona lze zakoupit online zde, případně na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.


Autorka je spisovatelka a literární redaktorka.