Spotify začalo s distribucí audioknih v německojazyčných zemích
Streamovací platforma po USA, Kanadě, Austrálii, Francii či Beneluxu vstupuje na trh s audioknihami i v Německu, Rakousku či Švýcarsku. A jinde se chystá k investicím do jejich produkce.
Streamovací platforma Spotify včera začala nabízet audioknihy v německojazyčných oblastech. Předplatitelé služby z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lichtenštejnska se tak dostanou celkově k tři sta padesáti tisícům audioknižních titulů. Z toho je v němčině zhruba šedesát tisíc nahrávek, zbytek tvoří nabídka v angličtině, francouzštině a dalších jazycích.
Uživatelé se službou Premium mají v rámci svého předplatného zadarmo dvanáct hodin poslechu audioknih měsíčně. Po jejich vyčerpání si mohou dokupovat desetihodinové „balíčky“ za 9,99 eura. Lidé bez placeného Spotify mají naopak možnost ve službě nakupovat konkrétní tituly, podobně jako na jiných platformách.
Původně hudební platforma v mluveném slovu nejdříve začala pronikat na podcastový trh, kde dnes představuje vedle produktů Apple a Google hlavní distribuční kanál pro podcasty. O audioknihách se ve spojitosti se švédskou firmou spekulovalo dlouho, oficiální spuštění distribuce přišlo až v roce 2022. Od té doby vstoupilo na trh s audioknihami v deseti teritoriích včetně USA a postupně přidává další a další regiony.
„Spotify navyšuje objem tam, kde lidé už skutečně poslouchají, a dostává k nim ještě více skvělých příběhů prostřednictvím tohoto katalogu a poslechového zážitku,“ prohlásil při spuštění německojazyčné distribuce šéf audioknižní sekce ve Spotify David Kaefer.
Vysvětlil tím mimo jiné, proč se zatím Spotify neorientuje například na mnohem větší trh s obsahem ve španělštině. „V posledních letech jsme na těchto [německojazyčných] trzích viděli skutečnou afinitu k mluvenému slovu,“ upřesnil Kaefer a jako příklad uvedl v daných zemích stále populární formát a tradici rozhlasové hry nebo adaptace literárního díla.
Spotify nedávno oznámilo ještě jednu novinku — firma investuje milion eur do produkce audioknih pro neanglicky mluvící publikum. Investice se má v první fázi zaměřit na audioknihy ve francouzštině a nizozemštině. Pro firmu je to způsob, jak rozšiřovat katalog u jazyků a teritorií, které nemají produkční kapacity na uspokojení globální poptávky. „Ve Francii, jejímž jazykem mluví ve světě spousta lidí, audioknižní byznys ještě nepřišel na to, jak odemknout dostatek titulů a vytvořit větší katalog, takže budeme investovat,“ vysvětlil Kaefer.
Podle portálu Publishing Perspectives jsou v mluvené podobě dostupná pouze tři procenta francouzsky psaných knih, investiční potenciál pro firmy jako Spotify, ale i Audible (Amazon) nebo platformu Storytel je proto velký. Vedle možnosti budovat obsáhlý katalog je pro Spotify dalším důvodem investovat i skladba publika — kvůli nabídce hudby a podcastů se firmě daří oslovovat především mladší ročníky (ve Francii tvoří segment mezi 18 a 34 lety téměř šedesát procent posluchačů) a audioknihy představují způsob, jak si tyto uživatele udržet na platformě delší dobu.
Zmíněná produkce Spotify má probíhat ve spolupráci se zavedenými nakladateli, nezávislými autory i producenty audioknih. Část výroby má zastat i AI. Žádné audioknihy vzešlé z této iniciativy nebudou exkluzivní, takže je nakladatelé i jednotlivci budou moci distribuovat i na jiných platformách a kanálech.