Cesta do hlubin tajgy
Vyprávění připomíná kruhy na vodě, které běží hladinou po dopadu kamínku. Smrt matky spouští proces psaní, jenž se šíří různými směry. Vše, co je zde napsáno, se k ní vztahuje, ať je to nákup cestovní tašky či spodního prádla, verše Gennadije Aigiho, vzpomínky na přítelkyně či nález zmrzlého ptáka.
Roland Barthes napsal, že „spisovatel si hraje s tělem své matky, ať už je velebí a krášlí, nebo trhá“, a měl při tom na mysli především mateřský jazyk. Nikoli náhodou se odkaz na tuto pasáž z Rozkoše z textu objevuje v románu Oceana Vuonga Na Zemi jsme na okamžik nádherní a velmi podobně zachází s mateřskou figurou Kim de l’Horizon v Knize krve nebo právě ruská spisovatelka Oksana Vasjakinová v textu Rána. Tato díla (a mnohá další) reprezentují současnou produkci fragmentarizovaných autobiografických knih s tématem paměti, identity a vyloučení, jež si veřejnost zvykla označovat jako autofikce.
Už úvodní motta prózy Oksany Vasjakinové nastolují klíčové motivy, kolem nichž se bude text splétat: žena, nepřítomnost, smrt, matka, prázdnota. To vše v sobě koncentruje titulní rána, jež současně vystihuje podstatu mateřství. „Proč pomalu popisuju umírání a mrtvé tělo vlastní matky? Je v tom hodně bolesti a snahy pochopit, pečlivě vylíčit zkušenost. Ale je v tom i kapka ješitnosti: žít dál znamená mít kontrolu nad vlastním tělem.“
Na začátku knihy a současně v jejím jádru stojí smrt matky. Vypravěčka líčí vlastní smutek, jednání s úředníky, dětinskou starost o urnu s popelem, ale i pomalé vrůstání do nové situace a způsob, jímž se tento životní přelom propisuje do její tvorby. Důkladně a detailně popisuje jednotlivé činnosti, které provádí, nebo předměty, jež jí utkví v paměti. Jako by se chtěla zachytit reálného světa, vtisknout si do paměti veškeré okolnosti matčiny smrti. „Protokol byl vytištěný na šedivém papíře. Propiska byla obyčejná, měla průsvitné tělo a modré okousané víčko – takové propisky mi máma kupovala na školním trhu k prvnímu září.“ Bez okolků věcně vypisuje selhání těla, ale i praktické záležitosti vypravení pohřbu, finanční okolnosti nebo trýznivou banalitu Ruska, kde muži pijí a mlátí své manželky. Ženy a přátelské, příbuzenské či pracovní spojnice mezi nimi tvoří hlavní komunikační síť knihy. Text začíná paradoxně „záběrem“ na cizí ženu, sešlou sousedku vypravěččiny matky. Ona a další stařenky představují bezbrannost, opotřebovanost a bezelstnost starých žen, mezi nimiž v závěru života vznikají specifické vztahy.
Text se obsesivně točí kolem matčiny smrti, nahlíží ji ze všech stran – psychologicky, společensky, ekonomicky, ve vztahu k rodině, ženské tělesnosti, ruskému zdravotnictví, víře i strachu, skrze šaty, nádobí či poezii. Nelze se ubránit dojmu, že se vypravěčka v celé situaci rýpe – znovu a znovu se z jiné perspektivy vrací k témuž, přičemž nepatrně posouvá už jednou řečené. V určitých momentech tato umanutá zacyklenost působí otravně, avšak v souvislosti se ztrátou jednoho z nejbližších lidí se jakýkoli detail ukazuje jako podstatný.
Druhou výraznou linii představuje lesbická orientace protagonistky. Homosexualita (v Rusku) není nic samozřejmého a standardně přijímaného, naopak stává se v textu tématem. Vypravěčka líčí bezradné hledání identity, jež je evokováno zřejmě autentickými, i když leckdy literárně ohranými epizodami – přesun z malého města do liberálnější společnosti, nejasné vztahy ke kamarádkám, nevyhraněné pojetí vlastního těla. Tato linie se v mnoha rovinách protíná s centrální situací matčiny smrti, klade otázku, co znamená být ženou, vztahuje se k vývoji jejich vztahu, leckdy se od matky odklání a soustředí se na hrdinčin sexuální a vztahový život. Kniha tak má dvě autonomní témata, která se přetahují o pozornost čtenáře.
Rána není příběh („neumím si vymýšlet příběhy“), nýbrž proces vyprávění: popisy, líčení, vzpomínky, dojmy, sny – bez začátku a konce. Okrajovými body mají být smrt matky ve Volžském u Volgogradu a následné uložení urny s popelem tisíce kilometrů daleko v sibiřském Usť-Ilimsku. Mezi těmito událostmi však nedojde k žádné proměně či vývoji. Cesta samotná tak představuje spíše časovou výseč, než že by putování stálo v půdorysu knihy. Vypravěčka se snaží se smrtí matky vyrovnat, odbíhá k zásadním životním momentům, své sexuální orientaci či vztahům k příbuzným.
To vše připomíná kruhy na vodě, které běží hladinou po dopadu kamínku. Smrt matky spouští proces psaní, jenž se šíří různými směry. Vše, co je zde napsáno, se k ní vztahuje, ať je to nákup cestovní tašky či spodního prádla, verše Gennadije Aigiho, citace Helène Cixousové, vzpomínky na bývalé přítelkyně, nález zmrzlého ptáka či aluze na antické mýty. Matka, k níž se dcera upíná, utvářela její vztah ke světu i za živa, úmrtí pouze tento vklad intenzivně nasvítilo a vyžádalo si jeho poetickou reflexi. „Po její smrti se v mém nitru objevila nová prázdnota a pomalu, po hmatu jsem do ní začala pronikat. Pronikala jsem do ní, můj jazyk a pohled se postupně stávaly matčinými, stejně jako mé každodenní zvyky. Když se dívám na svět, cítím, že se matka dívá na svět skrze mě.“
Oksana Vasjakinová: Rána
Přeložila Alena Machoninová
Praha: Maraton 2024
248 stran