AI jako nespravedlivá hrozba

Tisíce umělců a profesních organizací varují před dopady trénování generativní umělé inteligence. Spotify začalo distribuovat audioknihy ve Francii a zemích Beneluxu.

Přes jedenáct tisíc umělců, kulturních organizací a společností zábavního průmyslu podepsalo prohlášení o trénování AI. „Nelicencované používání tvůrčích děl pro trénink generativní umělé inteligence je velkou a nespravedlivou hrozbou pro živobytí lidí, kteří za těmito díly stojí, a nesmí být povoleno,“ stojí v prohlášení, které vedle Thoma Yorka z Radiohead, herečky Julianne Moore nebo zpěváka skupiny ABBA Björna Ulvaeuse podpořili třeba nobelista Kazuo Ishiguro, autor bestsellerů James Patterson, historik Peter Frankopan a celá řada spisovatelských či nakladatelských asociací z celého světa. 

Prohlášení přichází v kontextu soudních sporů mezi umělci či držiteli autorských práv a vývojářskými firmami, které používají umělecká díla jako tréninková data pro generativní umělou inteligenci. AI se prostřednictvím obrovských datasetů literárních textů, hudebních nahrávek, obrazových a video archivů „učí“ imitovat lidskou kreativitu. Čím více dat, tím lepší výsledky umělá inteligence generuje, technologické společnosti je proto získávají často i v rozporu s autorským zákonem. V USA se tak třeba od loňského roku soudí skupina spisovatelů, mezi nimiž je například George R. R. Martin nebo Jodi Picoult, s firmou OpenAI, stojící za patrně nejznámějším AI modelem ChatGPT. Vedle toho probíhají spory i v jiných odvětvích zábavního průmyslu, například zvukové generátory Suno a Udio žalují kvůli autorským právům hudebníci i velká vydavatelství jako Sony Music, Universal Music Group a Warner Records. 

Za iniciativou prohlášení stojí britský skladatel a bývalý představitel společnosti Stability AI Ed Newton-Rex, který byl zodpovědný právě za projekt zvukového generátoru. Ze společnosti však odešel právě kvůli sporům o užití tréninkových dat. Politika Stability AI vychází ze zastaralosti amerického zákona o autorských právech — použití licencovaného obsahu pro trénink generativních modelů považuje za „férové užití“. 

„Když společnosti zabývající se umělou inteligencí nazývají [umělecká díla] ‚tréninkovými daty‘, dehumanizují je. To, o čem mluvíme, je práce lidí — jejich psaní, jejich umění, jejich hudba,“ vysvětluje pro The Guardian Newton-Rex. 

Streamovací platforma Spotify začala distribuovat audioknihy ve Francii, Belgii, Lucembursku a Nizozemsku. Jde o první neanglicky mluvící země, kde Spotify audioknižní streaming spustilo. 

Stejně jako posluchači ve Velké Británii nebo Spojených státech mají uživatelé s prémiovými účty Spotify ve Francii a Beneluxu k dispozici dvanáct hodin poslechu audioknih měsíčně. Pokud tento limit překročí, mohou si dokupovat desetihodinové navýšení. K dispozici je posluchačům přes 200 tisíc audioknižních titulů, z toho 15 tisíc ve francouzštině a 15 tisíc v holandštině a vlámštině. Zbytek představuje katalog audioknih v angličtině, ale i jiných jazycích. 

Podle údajů společnosti je 28 procent uživatelů Spotify z Evropy a roste počet neanglicky mluvících posluchačů. Mezi lety 2023 a 2024 si například sto milionů uživatelů pustilo alespoň jednu audiostopu (například podcast ) ve francouzštině. Pro Spotify má tak vstup na neanglicky mluvící trhy s audioknihami strategický význam. Platforma nicméně neplánuje produkci vlastního obsahu tak jako někteří její konkurenti, například Audible od Amazonu.