Bohatství plodí bohatství

Celebrity jako Keanu Reeves čím dál častěji píší a vydávají knihy. Co to znamená pro knižní průmysl? Znamená to něco? TikTok má rád bohaté domácí knihovny.

Je sice teprve půlka ledna, ale knižní trh už má za sebou ohlášení jednoho z možná nejočekávanějších titulů letošního roku: herec Keanu Reeves a spisovatel China Miéville spojili síly a v červnu jim vyjde kniha The Book of Elsewhere (Kniha jiných míst). Bude se zakládat na komiksové sérii BRZRKR od Reevese, jejíž první díl herec a teď i spisovatel vydal v roce 2021, vyprávějící o nesmrtelném válečníkovi snažícím se pochopit důvody své nesmrtelnosti. Kromě knižní podoby se chystá i její filmová adaptace pro Netflix a anime zpracování.

China Miéville prosluje zejména jako autor sci-fi a hororů a je považován za jednoho z předních představitelů tzv. new weird literatury. Jeho nejznámější knihou je patrně Nádraží Perdido (2000, česky 2010). „Ty nejlepší hry si občas člověk zahraje s cizími hračkami,“ vysvětluje Miéville své motivace, proč kývl na Reevesovu nabídku.

Zpráva vyvolala mezi fanoušky a čtenáři na sítích nadšení. Naopak novinář John Self se v The Guardian zamýšlí, co přesně mohla vyvolat v ostatních spisovatelích bez tak hvězdného profilu. Keanu Reeves totiž není jediná celebrita, která zkouší prorazit v knižní branži. Samozřejmě, není ani první — knižní regály jsou plné dětských knih od známých jmen, o autobiografiích, memoárech nebo kuchařkách ani nemluvě. Self nicméně poukazuje na jiný trend, který ilustrují data agentury Nielsen. Jestliže v roce 2018 byl v první stovce prozaických bestsellerů jediný román od celebrity (Neobvyklý typ od Toma Hankse) a v první dvacítce žádný, v roce 2023 už jich mezi stem nejlepších bylo osm a v horních dvaceti pět. Slavní začali psát romány. Nebo spíš vydávat.

Self se snaží nuancovat: není celebrita jako celebrita. U komiků, scenáristů, režisérů, novinářů a vůbec kohokoliv, kdo se proslavil prací s jazykem a slovem, je pokus o román nebo jiný prozaický útvar skoro až standardní součást kariéry. U jiných se to však úplně nečeká — úspěch ovšem láká, takže pokud se podařilo prorazit jednomu prominentnímu jménu, proč by to nezkusilo jiné, buď samo, anebo i s pomocí profesionálů. Do hry se tak dostávají ghostwriteři nebo spolupráce, jako je ta mezi Reevesem a Miévillem či před pár lety mezi bývalým americkým prezidentem Billem Clintonem a populárním autorem bestsellerů Jamesem Pattersonem.

Podle Selfa se přitom u románů napsaných ghostwritery dá vysledovat určitý vývoj: jestliže se modelka Naomi Campbell na tvorbě svého románu Swan (1995, Labuť) prakticky nepodílela a pouze se podepsala pod autorskou smlouvu, dnes se čeká přinejmenším stopa zkušenosti oficiálního autora v textu. „Nakladatelé chtějí jasnost,“ říká literární agent Johnny Geller. „Jestli se někdo něčím proslavil, tak by se to mělo v románu odrazit.“ Kvůli této praxi je dnes také běžné ghostwritery přiznávat, byť samozřejmě u některých jmen a knih vždy zůstanou pochyby.

Ať už autorský, nebo ghostwriterský, každý takový projekt je pro nakladatele atraktivní: známé jméno s sebou prostě nese rovnou i nějaké publikum. Názory na to, jaký má vzestup celebritních spisovatelů vliv na celou branži, se liší. Podle některých ubírají prostor a finance někomu, kdo jinde nemá šanci prorazit. Jiní zase tvrdí, že takové knihy nakladatelům vydělávají a ti pak mohou prostředky investovat do debutů a náročnějších titulů. Platit přitom může obojí, záleží na nakladatelství i době — v době pandemie například nakladatelé omezovali ediční plány a protežovali především známá jména. Hledat nové talenty však musí neustále, a jak upozorňuje John Self, sláva je občas na obtíž, zvlášť v umělecké a náročnější literatuře. U románů je totiž někdy výhoda, že jej napsal někdo neznámý: jeho vydání potom slouží čtenářům jako znamení literární kvality nebo alespoň důvěry nakladatele v materiál, a nikoliv nějaké protekce. Proto se také podle Selfa a jím vybraných autorů daří celebritám spíš v ranku detektivek, romancí nebo humoristiky. A i tam nakonec rozhoduje, jestli to autoři myslí vážně a jsou schopni dodat či iniciovat kvalitní texty.

*

Internet nepřestávají fascinovat domácí knihovny. Během covidové pandemie a práce z domova se z reprezentativní poličky s knihami stal tak žádaný artikl, že zaměstnal i na knihy specializované interiérové designéry a kurátory. V současnosti se knihovny protnuly s jiným fenoménem — TikTokem. Sociální síť, která prosluje mimo jiné i vytvářením a promováním mikrotrendů a specifických estetik, v současnosti řeší bookshelf wealth čili knihovničkové bohatství.

Jako snad u jakéhokoliv jiného mikrotrendu nejde ani u bookshelf wealth vizuálně o nic nového či převratného. Zatímco u covidových knihovniček-kulis šlo o správně vybrané hřbety, které signalizovaly sečtělost či dobrý vkus jejich majitelů, pro bookshelf wealth estetiku je podstatná atmosféra: takže knih tak akorát, mezi nimi designová lampa, váza ze starožitnictví, fotky v rámečku, vkusný nepořádek, velké okno…

Asi není v ničích silách v hlubinách algoritmů vypátrat, kdo s módou přišel jako první. Proslavila ji však interiérová designérka Kailee Blalock ze San Diega, jejíž video vyvolalo na TikToku nejvíc reakcí — a dostalo trend i jeho propagátorku do The New York Times. Blalock v listu vedle polštářků a bytového textilu pro docílení bookshelf wealth doporučuje především zařazovat do knihovny položky, které člověk četl nebo má v plánu číst. „Myslím, že aby člověk skutečně dosáhl daného vzhledu a lifestylu, tak musí být vášnivý čtenář a musí oceňovat sbírání věcí, především výtvarného umění a soch,“ vysvětluje designérka.

Ne u každého se trend a doporučení sbírat sochy do poliček setkal s pochopením: hlavní kritiku lze shrnout tak, že u bookshelf wealth nejde ani tak o kvalitně zásobenou knihovnu, ale prostě o normální kult majetkového bohatství. A ten pak nesvědčí knižní kultuře ani literatuře.

Timesy například citují jednu z kritiků trendu, Keilu Tirado-Leist: „Komu prospívá to neustálé pojmenovávání a hodnocení a spojování bohatství s nějakým stylem nebo interiérovou estetikou?“ Tirado-Leist přitom uznává legitimitu základní tužby i za takovým trendem, jako je bookshelf wealth: mít prostě útulný domov. Tato touha však na sítích mutuje v nedosažitelnou estetiku neokázalého luxusu.

„Bookshelf wealth neznamená, že máte knihy. Znamená to, že máte na vestavné police,“ shrnují NYT dalším komentářem diskusi kolem trendu.