Skladatel, který psal romány

Britští posluchači se dočkají dosud neznámé hudby od spisovatele Anthonyho Burgesse. Nakladatelé zůstávají věrní X/Twitteru. Vydavatelství Simon & Schuster je v nových rukou.

Britský spisovatel Anthony Burgess neřekl poslední slovo. Veřejnost bude mít třicet let po smrti autora, který se proslavil dystopickým románem Mechanický pomeranč z roku 1962 a který napsal další desítky knih, šanci poznat jeho dosud neznámé dílo: smyčcový kvartet.

Sám Burgess se podle listu The Guardian nepovažoval ani tak za spisovatele, jako za zhrzeného hudebního skladatele. Skládal stejně plodně jako psal knihy, jimž se však dostalo mnohem větší pozornosti. „Přál bych si, aby o mně lidé přemýšleli jako o hudebníkovi, který píše romány, namísto jako o spisovateli, který si bokem píše hudbu,“ napsal Burgess v roce 1991. Lásku k hudbě měli v rodině — matka byla tanečnice a zpěvačka, otec pianista. Hudbu také vpašovával do textů.

„Vždycky říkal, že je neúspěšný nebo zhrzený muzikant. Všechny jeho romány jsou zjevně prací někoho, pro něhož byla hudba hluboce důležitá. Často je v jeho knihách postava skladatele nebo velmi promyšlené hudební metafory,“ říká Andrew Biswell, profesor moderní literatury na Manchester Metropolitan University a zároveň Burgessův životopisec a ředitel International Anthony Burgess Foundation (Mezinárodní nadace Anthonyho Burgesse). Právě Biswell v archivech nadace smyčcový kvartet našel a poskytl jej k nastudování Hallé Orchestra.

Kvartet není datovaný, ale podle stylu skladby se dá usuzovat, že vznikl počátkem osmdesátých let: nadace se intenzivně věnuje katalogizaci Burgessova hudebního díla i jeho propagaci. V září tak vyšly nahrávky Kompletních kytarových kvartet a v lednu zase kniha Burgessových textů o hudbě.  

*

Zhruba před rokem převzal miliardář, excentrik a podnikatel Elon Musk sociální síť Twitter, dnes X. Uživatelé i odborníci se shodují, že vlivná platforma se pod Muskovým vedením změnila k horšímu: proměnil se systém verifikace účtů, nyní navázaný na předplatné, síť přestala zobrazovat titulky sdílených článků, kvůli omezování rozpočtu se snížila kontrola obsahu a naopak narostlo množství dezinformačních a konspiračních příspěvků i jejich dosahu… I přesto však zůstává X/Twitter pro novináře, akademiky, umělce a média nepostradatelným nástrojem.

Platí to i pro nakladatelské prostředí. Britský profesní časopis The Bookseller provedl mezi nakladateli malý průzkum, z něhož vyplynulo, že i přes turbulentní a kritizovaný vývoj X/Twitteru a nástup několika alternativ je Muskova síť pořád jednou z hlavních bran k médiím a čtenářům. „Uživatelé, kteří opustili X/Twitter po Muskově převzetí, se nepřesunuli na jiné specifické místo; publikum je teď fragmentované napříč několika platformami, jako Blue Sky, Mastodon, Threads a dalšími,“ vysvětluje vedoucí digitálního marketingu z Bloomsbury Jack Birch. Dodává, že velké naděje se vkládaly do projektu Threads od společnosti Meta, která provozuje Facebook či Instagram, ty se však po počátečním nadšení ukázaly prý jako falešné. Další platformy jako zmíněný Mastodon jsou podle Birche pro většinu uživatelů příliš složité.

Jeho slova pro Bookseller potvrzují i další nakladatelé. Další strategií, jak nahradit oslabený X/Twitter, je posílení komunikace a kampaní na více vizuálních platformách, jako Instagram a TikTok. Ty se však hodí pro propagaci jen určitého výseku knižního trhu. S X/Twitterem tak pokračuje například nakladatelství Bonnier Books. „Ukazuje se to jako poměrně odolná platforma s aktivní komunitou čtenářů, novinářů a influencerů,“ vysvětluje zástupce nakladatelství.

Elon Musk může experimentovat dál.

*

Prestižní a jeden z největších amerických nakladatelských domů Simon & Schuster změnil majitele. Počátkem listopadu byla dokončena akvizice, při níž firma přešla z portfolia zábavní korporace Paramount do rukou investiční společnosti KKR. Transakce měla hodnotu 1,62 miliardy dolarů (zhruba 36 miliard korun).

Nákup Simon & Schuster je součástí širší strategie KKR, která v posledních letech rozšiřuje své mediální portfolio. Zároveň firma také vstupuje do knižního průmyslu — a rovnou se stává jedním z dominantních hráčů.

Vedení Simon & Schuster se o nových vlastnících vyjadřuje s optimismem. „Plánují do nás investovat a udělat z toho ještě lepší společnost, co víc si můžeme přát?“ řekl listu The New York Times šéf nakladatelství Jon Karp. Jednou ze změn, které KKR plánuje, je poskytnutí podílu na společnosti samotným zaměstnancům.

Podle nedávných zpráv je nakladatelství, které vydává a zastupuje jedny z nejslavnějších amerických a světových autorů, v posledních měsících v dobré finanční a podnikatelské kondici. Pravděpodobně k tomu přispělo i dokončení převzetí společnosti, které započalo už v roce 2020, kdy Paramount oznámil záměr Simon & Schuster prodat. Následnou dohodu o spojení s největším americkým vydavatelem Penguin Random House nakonec zrušil soudním rozhodnutím antimonopolní úřad a firma musela hledat nového kupce.

Komentátoři upozorňují, že tento optimismus nemusí trvat dlouho. Investiční firmy jako KKR očekávají výsledky svých exekutivních kroků a rozhodnutí v řádu měsíců, změna nakladatelské strategie a přístupu ke knihám se však projeví spíše za roky. A slaďování různého tempa i kultury práce se prý může stát v budoucnu krizovým bodem. Tyto případné krize a změny vzhledem k pozici Simon & Schuster na americkém i globálním trhu přitom může pocítit ve výsledku i evropský čtenář.