Sleduj svého knihkupce
Facebooková skupina Sleduj svého knihkupce vznikla pod hlavičkou distribuční a knihkupecké sítě Kosmas v srpnu roku 2019. Co všechno se v ní můžete dozvědět? A proč je dobré sledovat knihkupce nejen v knihkupectví? Na to odpovídá knihkupkyně Markéta Macková, vedoucí knihkupectví ve Slaném.
V anotaci skupiny píšete, že čtenářům s výběrem knih nejlépe poradí knihkupci. Nestačí se jich zeptat osobně?
Určitě stačí, ale ne každý má ve své blízkosti knihkupce, kterého se může zeptat. Chtěli jsme knihkupce udělat „více dostupné“ a jako nástroj nám k tomu dopomohla právě naše skupina, která propojuje čtenáře a knihkupce mezi sebou. Velikou výhodou je, že právě knihkupci mají jako první v rukou novinky, ale i zajímavé tituly, kterým se třeba nedostává velké marketingové podpory. A pokud je zaujmou, můžou je sdílet právě ve skupině Sleduj svého knihkupce a za to jsou nám, myslím, naši čtenáři vděční. Troufám si říct, že je ve skupině skvělá komunita lidí.
Máte pocit, že jste v době zavřených knihkupectví sehráli nějakou roli?
O tom jsem přesvědčená. Veliká část populace, nejen čtenáři, tráví kvůli uzavření obchodů významnou část svého volného času na internetu. A tak jsme se dostali do povědomí nejen díky skupině, ale také díky našemu instagramovému profilu @sleduj_sveho_knihkupce, kde se každý týden střídají knihkupci, a čtenáři tak mohou nahlédnout do běžného dne v knihkupectví, podívat se na tipy a postřehy knihkupců. Skvělé je, že každý knihkupec má svůj oblíbený žánr nebo autora, takže je to velmi různorodé a inspiraci u nás může najít každý. Instagram jsme založili právě během jarního uzavření prodejen v loňském roce.
Přispívají svými tipy pouze knihkupci z Kosmasu?
Přispívají i neknihkupci a nemusejí být z Kosmasu, máme členy z jiných sítí nebo i nezávislých knihkupectví, nikoho neomezujeme a vládne u nás přátelská a nesvazující atmosféra.
Zapojují se knihkupci dobrovolně, nebo to máte v případě Kosmasu doporučené vedením?
Zapojení nás všech je zcela dobrovolné, většina knihkupců se ráda pochlubí svou prací a udělá ji více dostupnou pro své čtenáře, i ty potenciální. Hlavně teď, v době zavřených knihkupectví, mohou dávat tipy na knihy, které si čtenáři sami nemohou prohlédnout. Mnoho z řad našich knihkupců má vlastní instagramové profily, kde sdílejí nejen knihy, ale umožňují také nahlédnout do svého osobního života.
Využíváte skupinu i pro své marketingové účely? Odkazuju na jedno z pravidel, ve kterém stojí, že lidé nemají sdílet slevové a marketingové akce jiných knihkupectví.
Pokud máme nějakou zajímavou akci, tak ji sami knihkupci obvykle sdílejí, aby ji rozšířili mezi zákazníky, ale skupina k tomu není primárně určená. Zmínka v pravidlech je hlavně proto, že nechceme, aby se nám ve skupině objevovaly akce naší konkurence. Přece jen byla skupina založena Kosmasem, i když je v ní vítán každý.
Stává se, že někdy poklidné doporučování přejde ve vášnivou diskusi?
Situaci, kdy se objevila vášnivá, ale slušná diskuse, jsem zaznamenala snad jen u knihy pana Nováka — Kundera: Český život a doba. Jinak ve skupině vládne opravdu dobrá nálada. Myslím, že naši sledující a členové skupiny oceňují doporučení knihkupců a ve výběru knih nám věří. A toho si moc vážíme.