Psaní knih na vedlejší úvazek
Spisovatelská profese se ve Spojených státech přestává vyplácet — doslova.
Americká spisovatelská organizace Authors Guild zveřejnila výsledky rozsáhlého výzkumu o příjmech spisovatelů. Na dotazy odpovědělo přes pět tisíc autorů, kteří v roce 2017 vydali alespoň jednu knihu (ať už tradičně — prostřednictvím zavedeného nakladatelství —, nebo vlastními silami, případně kombinací obou přístupů). Všeobecné závěry jsou jednoznačné: uživit se psaním je čím dál těžší.
Průzkum ukázal, že roční mediánový příjem spisovatelů na plný úvazek činí dvacet tisíc dolarů (zhruba čtyři sta padesát tisíc korun). Takový příjem je podle prohlášení Authors Guild u tříčlenné rodiny pod hranicí chudoby.
Pokud se do statistik započítají příjmy všech autorů, tedy i těch, pro něž není psaní hlavním zdrojem příjmu, pak byl medián v roce 2017 šest tisíc dolarů (zhruba sto třicet tisíc korun). Přitom v roce 2009 byla mediánový příjem amerických spisovatelů o čtyři tisíce dolarů vyšší a před deseti lety podle společného průzkumu Authors Guild a PEN dokonce dvojnásobný.
Z podrobných dat vyplývá, že poklesy v příjmech způsobily především zmenšující se zálohy i vyplácená procenta z prodaných kopií knih. Jen jednadvacet procent profesionálních spisovatelů se v roce 2017 uživilo čistě jen z příjmů z knih; pokud se do příjmů započte psaní pro časopisy, přednášky nebo kurzy tvůrčího psaní a další aktivity spojené s literaturou, číslo vzroste, ale ne příliš — na padesát sedm procent. Stávající trend tedy nutí spisovatele vydělávat si spíše účastí na literárním provozu než přímo psaním knih.
Jedinou výjimkou byli autoři, kteří si své knihy vydávají sami. Ale i když se jejich příjem z knih od roku 2013 téměř zdvojnásobil, je stále o několik řádů nižší než u spisovatelů publikujících skrze nakladatelství.
Jako hlavní příčinu poklesu příjmů spisovatelů spatřuje zpráva Authors Guild agresivní a expanzivní obchodní strategii Amazonu, který různými způsoby tlačí ceny tištěných i elektronických knih: například nechává nakladatele a distributory „soutěžit“ o tlačítko koupit na prodejní stránce s prodejci bazarových a použitých výtisků. Aby nakladatel dostal za prodaný výtisk zaplaceno, musí jít často s cenou hodně dolů. Obchod si navíc účtuje různé poplatky za propagaci a marketing, aby se knihy vůbec udržely v žebříčcích a tematických seznamech, bez čehož by byly de facto neprodejné. Tyto tlaky, které jsou pro celou řadu malých nakladatelů skoro likvidační, se následně projevují v autorských odměnách.
Amazon podle zprávy skrze služby jako Kindle Direct Publishing ovládá osmdesát pět procent samovydavatelského prostoru, takže i autoři, kteří nechtějí spolupracovat s nakladatelstvími, se musejí podřídit jeho podmínkám.