Předčítat dítěti je žádoucí, nepředčítat mu je fatální
Pro knihkupce i nakladatele je advent vrcholem roku: v předvánočním období se nejvíce knih vydá i prodá. Je to tak v každé zemi, nicméně Česko se může holedbat umístěním vysoko ve čtenářských statistikách a knížka v tuzemsku pod stromeček nutně patří. S literárním vědcem a odborníkem na čtenářství Jiřím Trávníčkem jsme mluvili o proměnách českých čtenářů a knižních trendech.
Jiří Trávníček, foto: Karel Cudlín
Které země tedy pracují s výukou literatury na základních a středních školách inspirativně? Všechny skandinávské země. Tam jsou v tomto velmi daleko. A vůbec v celé čtenářské kultuře, kam patří národní i lokální programy na podporu čtenářství, veřejné knihovny a akce, na nichž se čtení ukazuje jako jeden z nejdůležitějších kulturních „statků“. Inspirativní diskuse se vedou v Německu, Anglii, Nizozemsku a v poslední době i v Polsku. Tam také proto, že nedávno zaznamenali obrovský propad čtení. U nás jsou to jen ostrůvky pozitivní deviace, ale pokud vím, něco se na tomto poli chystá dělat Asociace středoškolských češtinářů. Nedávno vyšla zpráva Svazu českých knihkupců a nakladatelů o stavu knižního trhu, z níž vyplývá, že trh sice (ekonomicky) roste, ale knih vychází méně. Komentoval jste to slovy o „přehřátí trhu“. Co jste tím myslel? Mluvil jsem o tom, že přehřívání českého knižního trhu se zastavilo. O tom svědčí i viditelný úbytek vydávaných titulů. Už holt vyšší teplotu nesneseme. Mimochodem o přehřívání se mluví už od roku 1992. Počet titulů na 1 000 obyvatel je 1,6, což je enormní. Hezky to vypadá ve světových tabulkách, kde se Česká republika nachází v těch nejvyšších patrech: ó, jací jsme kulturní! Ale na tak malý trh, jako je ten náš, je to neudržitelné. A to jak pro vydavatele, tak pro prodejce i čtenáře. Minulý výzkum mimo jiné potvrdil, že máme „překnížkováno“. Topíme se v množství, ztrácíme se v tom; čísla vypovídají i o tom, že bychom si knih kupovali více, kdyby jich na knižním trhu bylo co do titulů méně. V USA je jeden z nejživějších segmentů nakladatelského byznysu ten s audioknihami. Mnozí čtenáři začínají více poslouchat než číst. Projevuje se tento trend také u nás? Ano, ten segment je v USA živý, roste dynamicky, stejně jako mezi lety 2009—2013 dynamicky rostly e-knihy. Přitom jejich růst se úplně zastavil, ba dokonce klesá. Platí, že ti, kdo čtou papírové knihy, čtou ve větší míře než jiní i e-knihy a také více poslouchají audioknihy. Audioknihy tedy rozhodně žádnou alternativu ke knihám tištěným (ani e-knihám) nepředstavují. Nevzniká kolem nich ani žádná specifická subkultura. Ve svém okolí však mám několik lidí, kteří dominantně poslouchají audioknihy a čtení k nim mají jako doplněk.