Pod jednou střechou
Knihy z produkce Amazonu začínají obsazovat místa v bestsellerových žebříčcích: zatím zase jenom na Amazonu. Nenápadný mechanismus zesilující zpětné vazby ale může vést k proměně knižního trhu.
Pro žebříček bestsellerů v The New York Times musel být rok 2017 těžký. Rozhodnutí zredukovat počet měřených kategorií — zanikly například seznamy nejlépe prodávaných „grafických románů“, komiksů a manga — rozezlilo řadu nakladatelů i autorů. V létě se young adult románu Handbook for Mortals (Příručka pro smrtelníky) podařilo díky strategickým nákupům v určitých knihkupectvích žebříček NYT „obehrát“ a dostat debutující Lani Saremovou do bestsellerové soupisky. A na jaře 2017 spustil Amazon vlastní žebříčky nejprodávanějších a nejčtenějších titulů.
Jednou z hlavních předností Amazon Charts je podle oficiálních prohlášení jejich čistě datový charakter: kombinují prodejní data z Amazonu, Audible (služba prodávající a streamující audioknihy) a předplatitelských účtů společně s dalšími zajímavými údaji — například statistikami o „neodložitelnosti“ některých titulů, založenými na čtenářských datech (tzn. v jaké denní době je zaplá čtečka, jak dlouho si uživatel čte ten či onen titul, v jakých pasážích ztrácí čtenáři zájem apod.) ze čteček elektronických knih Kindle, které Amazon provozuje.
Kvůli rozdílné metodologii — do Amazon Charts se například nezapočítávají prodeje z kamenných knihkupectví — generují žebříčky Amazonu o něco jiné výsledky než bestsellerové přehledy z tiskovin typu The New York Times, Financial Times, The Bookseller a dalších. Ale třeba na americkém trhu jsou to vzhledem k všudypřítomnosti impéria Jeffa Bezose rozdíly malé.
I tyto malé rozdíly nicméně můžou mít dalekosáhlé důsledky pro knižní trh a literární svět. Server Quartz upozornil na zajímavou statistiku právě z Amazon Charts: v posledních týdnech pocházelo šest ze seznamu dvaceti nejprodávanějších knih z produkce Amazonu. Největší internetové knihkupectví totiž už dávno není jen obchod — Amazon provozuje literární server Omnivoracious, knižní databázi Goodreads a především patnáct nakladatelských značek, jejichž prostřednictvím v roce 2017 vyšlo v USA na půl druhého tisíce titulů.
Nejde přitom o žádné marginálie, kuchařky a motivační příručky. Například nakladatelství AmazonCrossing vydává nejvíce překladové beletrie ze všech amerických nakladatelství. Další nakladatelskou značku od února vede populární režisérka (např. seriál Transparent, rovněž v produkci Amazonu) a spisovatelka Jill Soloway a specializuje se na genderovou literaturu.
Amazon tak postupně vertikálně i horizontálně integruje celý knižní trh, přičemž ze hry vytlačuje tradiční hráče. Zpráva o pronikání knižních titulů z produkce Amazonu do jeho vlastních prodejních žebříčků by proto neměla být žádným překvapením — a ani není: už v dubnu dominovaly e-knihy Amazonu Kindle bestsellerům v roce 2018, což bylo jen potvrzení trendu z roku 2017. Nakonec, velcí nakladatelé vedou spory ohledně nastavení cenové politiky u e-knih — kdo neprodává na Amazonu, jako by nebyl — už řadu let.
Žebříček bestsellerů podle The New York Times není obchodní model. Je to autorita — a vzhledem k počtu knih, které se bestsellerovou nálepkou z New Yorku chlubí, docela významná — rozhodující o úspěchu knih: tím, že se v žebříčku nějaká knížka objeví, se znásobuje zájem o ni. Amazon Charts chtějí být podobnou autoritou, a pokud vezmeme v potaz denní návštěvnost Amazonu, jí už de facto jsou.
Laik přitom nesrovnává. Žebříček jako žebříček. Metodologie Amazon Charts — ne že by způsoby vytváření ostatních žebříčků byly bezchybné — přitom křiví čtenářskou a zákaznickou perspektivu: do povědomí se coby bestselery derou především knihy, které se prodávají hlavně na Amazonu (včetně pochopitelně výrazně propagovaných knih z vlastní produkce), nikoli na celém americkém knižním trhu, což stále ještě není to samé.
Jednoho dne možná budou žebříčky v The New York Times i na Amazonu generovat stejné výsledky. Nebude to ale kvůli vyladěným způsobům vytváření knižních hitparád, ale kvůli tomu, že mezi Amazonem a knižním trhem nebude rozdíl. Z české perspektivy se to může zdát jako nedůležitá technikálie byť obrovského, ale pořád zahraničního trhu. Stačí se ale podívat, jak důležitá je bestsellerová nálepka pro nakladatelský marketing nebo jaký vliv má na ediční výběr — osobně odhaduji, že často stejný jako významné literární ocenění.
A také je důležité připomenout: Amazon nemusí zůstat za hranicemi věčně.