To, co se děje dnes, není žádná Střední Evropa
Literární historik, teolog a kritik Martin C. Putna ve své poslední knize upřel pozornost k fenoménu Střední Evropy, konkrétně k jejím kulturním dějinám. Co všechno utvářelo představu a obraz místa mezi Alpami a Karpaty, mezi Jadranem a Baltem? Martin C. Putna dnes bude číst na festivalu Měsíc autorského čtení.
Martin C. Putna, foto: Wikimedia Commons
Sám mám termín Střední Evropa spojený hlavně s (poválečnými) diskusemi uvnitř české inteligence. Nakolik rezonuje třeba v Polsku nebo Maďarsku? V době své největší slávy, tedy v pozdních 80. a raných 90. letech, rezonoval napříč těmito zeměmi, měl své klasiky polské (Miłosz, Michnik), maďarské (Konrád, Esterházy) i české (Havel, Kundera). Dnes je pryč všude. Jak se kulturní entita Střední Evropy mění se současným směřováním Visegrádu (a svým způsobem Rakouska a Slovinska)? To, co se děje dnes, není žádná Střední Evropa. To je návrat primitivních autoritářských nacionalismů, které šikovně pracují s tradicí středoevropské opatrnosti či měšťáckosti — s tím horším, s tou zadní tváří Střední Evropy. Do (nejen) kulturních dějin celé Evropy patří Židé — a antisemitismus. Většinou se přitom zmiňuje umělecká a finanční elita z dob Rakouska-Uherska a meziválečného období — jakou roli sehráli v kulturních dějinách východní Židé? To záleží na tom, jak hledíme na roli jednak chasidismu čili židovské ultraortodoxie, jednak sovětského komunismu v jeho první fázi. Neboť obojí vzešlo z těchto kruhů. Jednoznačně pozitivní je proti tomu role haskaly neboli židovského osvícenství, pronikajícího — jako tolik jiných proudů — ze Západu na Východ.