Je možné, že závěr není podstatný
Lucie Faulerová letos debutovala románem Lapači prachu. Prvotina zaujala české kritiky i porotce Magnesie Litery — Faulerová se dostala mezi nominované v kategorii prózy. Lapači prachu jsou zpovědí dnešní mladé ženy, ponorem do často nepěkných hlubin mateřského i sesterského vztahu, výrazem tápání a svědectvím z bitevních polí vztahů. Lucie Faulerová dnes bude číst na Měsíci autorského čtení v Brně.
Lucie Faulerová, foto: Ondřej Lipár, Měsíc autorského čtení
V jiné recenzi jsem četl, že Lapači prachu jsou kniha odpovídající době — bojí se jasných konců. Bojíte se jasných konců? Je relativní, zda v Lapačích chybí jasný konec, stejně jako je v knize relativizováno mnoho jiných věcí. Pro některé čtenáře je v Lapačích navíc konec jasný, vědí, „jak to dopadlo“ — protože si jednu konkrétní verzi z těch mnou nabídnutých možností vybrali. Stejně tak můžou považovat za platné všechny. Anebo je ještě možné, že závěr sám o sobě není to podstatné. Některých jasných konců se bojím, jiné vítám. Ale v obou případech — jsem-li aktivním „zakončovatelem“ já — si potřebuju být jistá, jaký konec se přirozeně nabízí. V Lapačích mi vyplynul jako jediný logický přesně ten, který jsem zvolila, a s čistým svědomím můžu říct, že jsem se ho vůbec nebála. Román i disertaci jste postavila na nespolehlivém vyprávění. Kdy vás nespolehlivost v knížce (nebo filmu) okouzlila — a kdy naopak naštvala? Nejdřív bychom museli jasně formulovat, co ta nespolehlivost tedy vlastně je a co už není. Ona se tak dá totiž nazvat lecjaká vyprávěcí strategie, ale označení samo o sobě o daném narativu vůbec nic neříká. Je totiž rozdíl v tom, jak se znaky potenciální nespolehlivosti projevují, zda je vypravěč nespolehlivý záměrně či nevědomě, zda explicitně klame nebo jen zkresluje, zamlčuje, případně je pouze sám pomýlen, je rozdíl v tom, pokud primárně oklamává čtenáře nebo sám sebe. Taková strategie může vyplývat z mnoha důvodů, plnit ve vyprávění různé funkce a docílit mnoha efektů. Takže ve výsledku nemám jasno v tom, co má smysl nazývat nespolehlivým vyprávěním a co nikoli, a zda už tento pojem vlastně není poněkud rozplizlý a zbytečný. Trochu to tedy ale nyní zjednoduším, abych mohla jmenovat pár příkladů. Namátkou z opravdu dlouhé řady knih mě okouzlilo Utažení šroubu Henryho Jamese (z roku 1898!) a Soumrak dne od Kazua Ishigura. Z filmů třeba Scorseseho Shutter Island. Že by mě něco přímo naštvalo, si asi nevybavuji, maximálně jsem protočila oči, pokud to bylo příliš předvídatelné.