Za (de)konstruktivismem
Posledních sto let se kromě literatury bouřlivě rozvíjel i její akademický odraz — literární teorie. Do jejího vývoje promluvil především meziválečný strukturalismus a jeho pokračovatelé v šedesátých a sedmdesátých letech: poststrukturalisté, dekonstruktivismus, postmodernističtí myslitelé a podobně. A houština teorie se zdá být ještě neproniknutelnější než závěje literatury. Editor Jan Matonoha s týmem spolupracovníků připravili knihu, která se v podobě hesel obrací k následkům literárně teoretického vývoje a nabízí i laikům možnost orientace.
Jean Baudrillard, foto: YouTube
Zvláštní místo v Baudrillardově myšlení z hlediska simulakra zaujímají Spojené státy americké jako „světové centrum neautentičnosti“ a zároveň země uskutečněných utopií. Americe podle něj patří „všechna energie simulakra“, odtud plyne její paradoxní původnost a moc. Podle Baudrillardova dosti zaujatého textu v Americe nejsou „ani památníky, ani dějiny“. Charakterizuje ji jen „umocněná přítomnost pouští a simulace“. Jednou z mála možností, jak „prolomit uzavřenost simulace“, jevem, který se vymyká zaměnitelnosti, který nepodléhá cyklu symbolické směny, v němž je jinak zachyceno vše ve formě směnitelných předmětů, je podle Baudrillarda smrt. Baudrillardův přístup ve svém diskurzu zahrnuje implicitní ambivalence v presupozicích o před(post)moderní či předdigitální éře, kdy realita měla svou hloubku a kdy nedocházelo ke zhroucení či zploštění vztahu znaku a reality, označujícího a označovaného. Z tohoto hlediska v sobě implicitně onu binární představu nápodoby oproti původní realitě chová a v tomto smyslu není radikální do té míry, jako jsou např. přístupy Jacquesa Derridy. Baudrillardův pohled však v každém případě akcentuje, že i pokud by platilo lišení znaku a jeho referentu, v současné éře jsou realita, s níž se setkáváme, a fakta, na jejichž základě se rozhodujeme a jednáme, beztak z velké míry zprostředkované, a to především nejrůznějšími druhy médií. Z toho hlediska je pak podstatné sledovat, jakým způsobem a s jakými konkrétními výsledky toto „mediování“ pracuje. Baudrillard to učinil např. v knize La Guerre du Golfe n’a pas eu lieu (Válka v Zálivu se neodehrála, Baudrillard 1995 [1991]), jež tematizuje, do jaké míry je válečný konflikt, konkrétně první válka v Perském zálivu, veden a také zpřístupněn publiku právě jen jako jakási virtuální show, v níž se reálné životy nepočítají. Srov. k tomu práci Precarious Life (Křehký život) Judith Butler (2004) sledující, kdo, resp. čí tělo a život se počítá jako hodnotný, zaznamenatelný, hodný pozornosti a případně truchlení, žalu, a jak naopak diskurzivně dochází k oddálení, vymazání statusu subjektivity u osob, jejichž vyloučení zakládá koherenci a limitu naší kulturní sféry a její politické, kulturní a mocenské praxe. Je otázkou, zda můžeme simulakrum označit za ucelený koncept aplikovatelný v literární teorii, nebo jen za nepříliš konkrétní metaforu použitelnou stejně tak ve výtvarném umění jako v jiných oborech. Jmenovat se ale jistě dají filmy (Matrix, 1999) či literární díla, které dané téma rozvíjejí — ostatně se můžeme ptát, nakolik se i samotný Baudrillard se svým spisem o Americe nedostal spíše do oblasti beletrie. Každopádně velmi sporné budou hranice, kdy se ještě jedná o simulakrum a kdy už ne (např. v případě Obrazu Doriana Graye, 1890, od Oscara Wildea). Sci-fi román s názvem Simulakra vydal roku 1964 Philip K. Dick (čes. 2017), tentýž spisovatel je rovněž autorem povídky Daň za obtiskování (1956, čes. 2011). Lidé přeživší jadernou katastrofu jsou v ní zcela závislí na kopiích věcí, které se postupně rozpadají a ztrácejí tvar. Nakonec musí znovu od počátku pracně budovat civilizaci, musí se učit nikoli „obtiskovat“, nýbrž skutečně „tvořit“ reálné fyzické nástroje. Tento text nás podle Michaela Camilla přivádí k „samotným počátkům platónské obavy související s otázkou, zdali jsou věci reálné, nebo jde jen o jejich reprezentace“. Redakčně upraveno. Vydává nakladatelství Academia.