Nezapomínejme, lidé jsou z prachu
Jestli má science fiction nějaké svědomí, jmenuje se Philip K. Dick. Autor, s jehož jménem se pravidelně vyskytuje slovo „kultovní“, nikdy příliš nepsal hlavně o meziplanetárních cestách, šílených vynálezech či dystopie, přesto si vysloužil respekt a obdiv srovnatelný s největšími klasiky žánru, jako jsou Clarke, Asimov nebo Gibson. Může za to i nesrovnatelné množství adaptací, odkazů a interpretací spojených s Dickovým jménem: naposledy například v pokračování filmu Blade Runner. O spisovateli, který stejně jako jeho hrdinové chtěl prostě žít a přežít, jsme si povídali s překladatelem a literárním vědcem Filipem Krajníkem.
Philip K. Dick, foto: BBC
S Dickem se víc než s kýmkoliv jiným spojuje adjektivum „temný“. V čem ta temnota spočívá? Souvisí to právě s už zmíněnými otázkami lidství a reality, která lidi obklopuje. Toto byly hlavní Dickovy leitmotivy. Aby však mohl Dick tyto fenomény dostatečně prozkoumat, musel je nejdřív zpochybnit, negovat, rozebrat a následně znovu postavit. Jeho hrdinové se dostávají do extrémních situací, často na samou hranici šílenství, aby nakonec zjistili, že šílení nejsou oni, ale vesmír, který obývají. Těžko říct, co z toho je horší. Nicméně ve svých dílech Dick úžasným a jedinečným způsobem mísí tuto pesimistickou, až depresivní notu s nezaměnitelnou ironií a humorem. Na kolik si vzpomeneme literárních postav, které se snaží pomoci svému příteli na pokraji psychického zhroucení tím, že mu sáhodlouze popisují charakteristiky tanku T-34, protože v životě přece neexistuje reálnější záchytný bod než pořádný sovětský tank z druhé světové války? V kolika románech chce zoufalá postava spáchat sebevraždu, aby omylem místo barbiturátů spolykala psychedelika a zjevilo se jí stvoření z prostoru mezi dimenzemi, které jí bude sto tisíc hodin předčítat její hříchy, vesměs spojené s masturbací? Typickou dickovskou temnotu prosvětluje typická dickovská naděje, v jejímž centru stojí člověk se všemi svými chybami a nedokonalostmi. Jedna z postav románu Tři stigmata Palmera Eldritche (1965) bravurně shrnuje zoufalství i útěchu, které nalezneme ve většině Dickových děl: Jako lidé jsme jen z prachu a nikdy bychom na to neměli zapomínat. Ale i přes tento neslibný počátek si vlastně nevedeme tak špatně a nakonec se s tou mizérií kolem sebe tak nějak popasujeme. Sám Dick se během studií filozofii nebo psychologii věnoval. Který myšlenkový směr nebo myslitel jej ovlivnil? Dick se zajímal o filozofii už od střední školy a během svého krátkého studia na Kalifornské univerzitě v Berkeley navštěvoval kurz věnovaný dějinám filozofie. Ačkoliv mezi ty, kdo na něj měli největší vliv, počítal Huma, Spinozu nebo Leibnize a měl dobré povědomí o Heideggerovi, v jeho textech nejčastěji narazíme na odkazy na antické filozofy, zejména předsokratovské a pozdější novoplatoniky. Souvisí to s tím, že velkým tématem těchto klasiků byla právě realita a její vnímání. Dick nepochyboval o tom, že mimo naši skutečnost existuje ještě metafyzický svět, ke kterému nemáme běžně přístup a který je dokonalejší než ten náš. Zároveň si často pohrával s myšlenkou, že svět, jak jej každý z nás vnímá (idios kosmos), se velmi odlišuje od sdílené, objektivní reality (koinos kosmos). Dickův zájem o starověkou filozofii se v 70. letech prolnul se zájmem o různé náboženské soustavy a směry, od židovství a židovského mysticismu přes gnosticismus a nejrůznější křesťanské hereze po buddhismus či hinduismus. Hojné odkazy na nejrůznější náboženské, filozofické a etické systémy nalezneme jak v Dickově pozdním díle, tak v jeho korespondenci z této doby a samozřejmě v jeho monumentálním deníku Exegesis, který jako celek vyšel až v roce 2011. Přestože se Dick během posledních let svého života pokoušel definovat nový nábožensko-filozofický systém, který by mu dal odpovědi na všechny jeho otázky, je nutné podotknout, že na rozdíl například od scientologického kultu L. Rona Hubbarda, dalšího amerického sci-fi autora a Dickova současníka, mělo Dickovo pátrání navýsost osobní charakter, byť mu zároveň posloužilo jako vděčný zdroj literární inspirace. Dick celý život zápasil s penězi. Projevilo se to nějak v jeho díle? Dick opravdu pocházel z chudých poměrů, narodil se v roce 1928 uprostřed světové krize, jeho otec záhy opustil rodinu a matka byla ráda, že má zaměstnání. Značnou část života musel Dick žít skromně. Na druhou stranu však sám sebe rád litoval, či se to alespoň tak z některého jeho psaní jeví. Chtěl, aby jeho čtenáři věděli, že během svého druhého manželství jedl koňské maso určené pro psy (přestože v té době nebyl zdaleka jediný), a chtěl, aby ho jeho příznivci zpětně politovali. Řada jeho děl je průměrné až podprůměrné kvality, protože zkrátka potřeboval prodat povídku nebo román, aby uživil sebe a svou rodinu. Jeho díla jsou plná malých dělníků, bezvýznamných úředníků nebo opravářů, kteří se po práci vrací do malého špinavého bytu. Dick tyto lidi a toto prostředí důvěrně znal. K jeho dobru je však třeba podotknout, že v žádném případě nestavěl finanční zisk nad vše ostatní. V době, kdy se natáčel první Blade Runner, hodlalo nakladatelství vydat románovou adaptaci filmového scénáře. Dick za ni měl údajně dostat 400 000 dolarů, což byla závratná suma (běžně prodával své romány za stovky dolarů, později jednotky tisíc). Dick však chtěl dokončit své Převtělení Timothyho Archera, které mu vyneslo jen 7 500 dolarů. Jelikož krátce po dopsání románu zemřel, bude mu historie za toto rozhodnutí navždy vděčná. Vlastně i proto dnes vychází román Sní androidi o elektrických ovečkách? ve spoustě zemí pod názvem Blade Runner — vydavatelství se tehdy nakonec rozhodlo pro cestu nejmenšího odporu a původní román z 60. let vydalo s filmovým přebalem a pod novým názvem. Takto vyšla kniha v roce 1993 i v češtině. Kromě chudoby trpěl ještě psychickými poruchami... Dickovy psychické obtíže se podepsaly na jeho textech zásadním způsobem. Když například v Marsovském skluzu v čase (1963) narazíme na postavu, která se bojí jíst na veřejnosti, jedná se o popis Dickovy skutečné fobie z dětství. Hlavní postava románu Dokážeme vás stvořit (napsán 1962, vyšel 1972) se zamiluje do nevyzrálé a psychicky nestabilní tmavovlásky — tedy typu ženy, který Dicka samotného přitahoval —, až se sám zhroutí a musí být hospitalizován. Stejný osud opakovaně potkal i Dicka. Sebeironizace a do značné míry i sebeodhalení Dickovi nečinily potíže. To platí dvojnásob o jeho posledních čtyřech románech, které jsou v podstatě autobiografické. Ve VALISu (1981) narazíme na sionistického doktora Maurice, který místo toho, aby hlavní postavě (založené na Dickovi samotném) pomohl, otevřeně jí opovrhuje. I ten má reálnou předlohu, jmenovitě v Dickově psychoterapeutovi doktoru Barrym Spatzovi. V románu Klany alfanského měsíce (1964) nabízí Dick vizi celých společností trpících nějakou psychickou poruchou, kterou Dick důvěrně znal. Troufám si tvrdit, že kdyby byl Dick psychicky zcela v pořádku, jeho díla by byla o poznání chudší, pokud by vůbec vznikla. … a drogovou závislostí. Dickova neustále omílaná reputace drogového autora má sice reálný základ, ale z větší části se jedná o fikci. Nejvíce se o ni zasloužil americký spisovatel Harlan Ellison, který v poznámce k Dickově povídce Víra našich otců, napsané pro Ellisonovu antologii Nebezpečné vize (1967), naznačil, že Dickova povídka (která se drogami zabývá) vznikla pod vlivem LSD. Ačkoliv sám Dick toto tvrzení popřel, nálepka drogového autora mu už zůstala. Když ho na počátku 70. let opustila jeho čtvrtá manželka Nancy, otevřel svůj prázdný dům mladým lidem z ulice, často spojeným s drogovou subkulturou. Sám Dick bral většinu života amfetaminy, většinou však legálně na lékařský předpis a podle jeho tvrzení po jednom vyšetření v roce 1971 zjistil, že jeho metabolismus odbourává jejich účinnou látku dřív, než se stačí dostat do mozku, a veškerý dopad léků za celá ta léta byl ve skutečnosti jen placebo efektem. Osudy lidí, které Dick během tohoto neradostného období na počátku 70. let poznal, vtělil do jednoho z nejdojemnějších protidrogových románů — Temného obrazu (1977). Jedním z častých hostů v jeho domě byla tehdy i jistá Katherine Demuellová, mladá tmavovláska, která se stala předlohou některých nejvýraznějších ženských postav Dickových pozdních děl (např. Donna Hawthornová v Temném obrazu či Gloria ve VALISu). Musím přiznat, že když jsem před lety navrhl nakladatelství Argo, aby nechalo přeložit méně známý Dickův román Dokážeme vás stvořit, bylo to zejména proto, že první knižní vydání z roku 1972 Dick věnoval právě Katherine.