Snažíme se nebujet
Zítra v Táboře začíná šestý ročník festivalu Tabook. Město jako každý rok na čtyři dny zaplaví čtení, dílny, výstavy a besedy spojené s krásnými, obrazovými a dětskými knihami. Společně s prezentací umělecky ambiciózních malých a středních nakladatelství Tabook představuje už stabilní položku v kalendářích knihomilců, zvědavců nebo nahlas čtoucích rodičů. Za Tabookem organizačně i ideově od počátku stojí spisovatelka, překladatelka a nakladatelka Tereza Horváthová z nakladatelství Baobab.
Tereza Horváthová, foto: Baobab
Táborský festival je populární akce, za kterou lidé jezdí i z druhého konce republiky. Čím si zájem vysvětlujete? Příjemné maloměsto v babím létě, čas na výlet a trošku kultury. Možná je prostě vidět, že nám na tom celém skutečně záleží, že jsme ještě nevyčpěli, že se snažíme nad tím setkáním-festivalem nějak komplexně přemýšlet, a ne ho prostě dělat, aby byl. Nese s sebou popularita a zavedené jméno nějaké problémy, které na počátku nebyly? Nejspíš tu zodpovědnost: něco začneš dělat, urodí se ti to pod rukama a pak to nemůžeš jen tak zahodit. Ale asi by se nakonec taky nic nestalo, kdybychom se rozhodli, že tenhle rok byl poslední. No a sežere to spoustu času a energie. Podle oficiální anotace chcete zkoumat, „zda a jak je v české literatuře (i společnosti) přítomen humor“. Smějeme se málo? Zdá se mi, že v literatuře dvacátého století byl humor nějak více přítomný. Současná literatura nebo celkově kultura mi připadá víc zahleděná do sebe, jakoby bez odstupu, distance, kterou v sobě nesly nejrůznější způsoby skutečně dobrého humoru. Odstup, sebeironie, vnitřní potřeba opravdu se zasmát nebo schopnost nebrat se tak úplně vážně znamenaly taky nějaké společné sdílení. Humor je společenská záležitost. Takže nemluvme jen o literatuře. Je to taky schopnost spolu mluvit, schopnost vyprávět nebo někoho poslouchat, schopnost vládnout slovu i třeba jen při vyprávění v hospodě a celá ta bohatost a chytrost a vtipnost jazyka, která si se slovy hraje, převrací je, je důmyslná a skutečně vtipná. To všechno jako by tak trochu patřilo do kategorie nějakého starého světa. Kunstwerk na výstavě v Sýpce zkoumá, co ještě vlastně humor je a co už není. Společnost se celkově vulgarizuje, politici ztratili noblesu a smysl pro dobrý humor, je to takové okorávání. Smát se ale potřebujeme, to vám řekne každý psycholog. A dobrý humor samozřejmě úplně nezmizel. Je jen možná pro dost lidí neviditelný, subtilnější formy, zanikající vedle toho dřevního humoru a blbého vtipu. Letos bude hostem festivalu Polsko. Proč? Dlouhodobě nás zajímá náš středoevropský region a naše blízkosti. Poláci jsou velký národ a jsou pořád nějak přítomní v našich dějinách. Zajímají nás rozdíly i podobnosti. Samozřejmě že i to, co se tam děje — politicky a společensky —, jak to Polsko ustojí. Je to taky pokračování našeho cyklu Jiné Rusko, Jiné Maďarsko atd. A pak je tu ta skutečná blízkost skrze naši hranici.