V českých filmech mi začala chybět rozmanitost
Spisovatel Jiří Kratochvil je tak trochu — v Brně — skrytým velikánem české literatury. Možná za to může literární, postmoderní hravost jeho próz, možná jejich úzké sepětí s Kratochvilovým domovským městem. A možná také, že se žádný z jeho textů nestal filmovou nebo televizní předlohou. To se chystá změnit režisérka a scenáristka Monika Rychlíková, která adaptuje jako svůj celovečerní debut Kratochvilovu povídku „Smrt krále Kandaula“.
Monika Rychlíková, foto: David Konečný
Konzultovala jste adaptaci s Jiřím Kratochvilem? V jednom rozhovoru říká, že stejně jako Milan Kundera adaptacím spíše nevěří. Ano, konzultovala. Máme vlastně doteď taková sezení v brněnské kavárně Savoy. Ale nenutí mě do něčeho, co necítím, prostě mi „jen“ radí. Není tím typem kategorického autora. Jiří je velkorysý a charismatický, svým způsobem autista s ohromným smyslem pro čest. Stará dobrá škola. Zatím nikdy nedal souhlas k zfilmování čehokoliv ze svého díla. Asi se vzácně doplňujeme, já extrovertka a on plachý introvert. Jednu dobu ve svém životě vůbec nemluvil, jen psal papírky, a své dílo pálil, potom koktal. Zmínil jste Kunderu. Kratochvil se vůbec netají tím, že Kundera je jeho vzorem, že se mu líbí jeho poetika. Proč bychom se nemohli pokusit navázat na to nejlepší, co v české moderní literatuře bylo? Kunderovy zfilmované povídky ještě před jeho odchodem do zahraničí (mimochodem „Já, truchlivý Bůh“ se natáčela v Brně) patří k tomu lepšímu dědictví v české kinematografii. A to Kratochvilovo souznění s Kunderou, to by měla být vlastně přednost našeho projektu, i směrem do světa! Kratochvil je jeden z nejpřekládanějších českých autorů. „Smrt krále Kandaula“ je — stejně jako celá tvorba Jiřího Kratochvila — spjata s Brnem. Dá se město považovat za dalšího „herce“? Ten film se může natáčet kdekoli. Není určen jen divákům z Brna a okolí. Hlavní hrdina Jiří se může klidně jmenovat Georg a pracovat ve cvokárně třeba v New Yorku, nebo se může jmenovat Jurij a chodit do cvokárny v Moskvě. Pro mě je úplně nejpodstatnější příběh. Tomu podřizuji vše. Brno je jemnou konturou, kulisou a je to Kratochvilovo město. Proto ta volba. Politický kontext doby také není úplně důležitý, tvoří jakýsi rám k příběhu, jako je rám obrazu. Brno má tu potřebnou atmosféru. Třeba na fotografiích, už máme nafocené i exteriéry, vypadá krásně zvláště na černobílých fotografiích Davida Konečného a Hany Palové. Vlastně i volba točit film černobíle je služba příběhu, aby nebyl vizuálně rušen, měl své tempo a poetiku a to „přísné“ pozadí mu dávalo jistý řád. Víte, že vynikající film režiséra Vladimíra Morávka Nuda v Brně se z devadesáti procent v Brně ani netočil? Jste známá jako dokumentaristka a televizní režisérka. Odkud se vzala motivace natočit celovečerní hraný film? Patrně to bude souviset s nějakou vývojovou etapou v mém pracovním životě. Trvá, než věci uvnitř mne dozrají, ale když dozrají, nepustím je. Je v tom i část mé touhy a umanutosti. A asi mi také v české kinematografii začala chybět rozmanitost, jiná poetika. Když sleduji současné filmy, v něčem mi připadají podobné. Možná je to i tím, že v nich hrají stejní herci. To odvádí pozornost od příběhu. Automaticky přemýšlíte, kde všude jinde herec hrál, a role splývají. Záměrně a pomalu jsem proto pro „Smrt krále Kandaula“ hledala v divadlech „své“ herce. Vlastně film je do poslední roličky obsazen zatím ne moc obsazovanými herci.