Kdesi za knihou zazní hlas
Na počátku května vyšly v nakladatelství Dokořán dvě už dlouho i v antikvariátech nedostupné knížky: Neviditelná města a Když jedné zimní noci cestující. Obě jsou dílem Itala Itala Calvina, obě z jeho vrcholného, experimentátorského období. Kdo to ale Italo Calvino, ten Borges evropské literatury byl? Ptali jsme se překladatele a romanisty Jiřího Pelána.
Italo Calvino, foto: The Book Haven
Dá se Calvino označit za postmodernistu? Postmoderna je velmi přibližný pojem, nemá ani jasné časové hranice, ani jasnou definici. Záleží na tom, co si do něho vložíte. Pokud budete pokládat za charakteristické prvky postmoderního psaní využívání starších textů, vytváření palimpsestů, míšení vysokých a nízkých žánrových paradigmat, zvýšenou intertextualitu, zálibu v citátu a aluzi, jazykovou hru apod., najdete toho v Calvinovi dost, co by ho do této škatulky zařazovalo. Ale podle mne je více toho, co ho z těchto souvislostí vyvazuje: smysl pro historickou dimenzi příběhů, zmíněný alegorický princip, jenž v sobě pravidelně nese určitou potřebu hodnotového soudu, zájem o psychologickou empirii románových postav. V poslední fázi své tvorby Calvino skutečně rozvíjí vizi literatury jako permutační operace, jako neustálé recyklace omezeného počtu fixních prvků. Ale kdesi řekl, že spisovatel by měl usilovat o to, vytvořit takovou kombinatorickou řadu, která tu ještě nebyla. Literatura pro něho v žádném případě není pouhá nezávazná hra, právě naopak, je přesvědčen, že určité naprosto zásadní věci nám může sdělit jenom ona. Na jednom místě románu Když jedné zimní noci cestující se říká, že správný čtenář zaslechne z knihy hlas, který přichází z nějakého místa za ní, za všemi technickými konvencemi svazujícími vyprávění a přináší něco, co dosud nebylo řečeno, co svět na sebe dosud neprozradil a pro co dosud neměl slova. Calvino také dlouho působil jako redaktor v nakladatelství, ohmatal si tak literaturu úplně ze všech stran. To se projevilo i v románu Když jedné zimní noci cestující, který je oslavou čtení a čtenářů. Co pro něj znamená čtenář a čtení? Čtenář je pro něho neméně důležitou figurou než autor. Bez čtenáře by ve skutečnosti žádné literatury nebylo. V průsečíku psané stránky se setkává vědomí autorovo a vědomí čtenářovo, stránka však ožívá zejména díky tomu, co do ní ze svých citů a životních zkušeností vloží čtenář. Pouze díky čtenáři také texty žijí v čase, neboť nová čtenářská vědomí do nich dokážou vložit nové city a nové zkušenosti. Právě čtenář vrací slova oné skutečnosti, z níž vzešla. Nakonec i Neviditelná města jsou jakousi oslavou čtení — čtení světa. Lze z jeho hravých próz, v to zahrnuje třeba i alegorickou trilogii Naši předkové, vyčíst nějaký Calvinův světonázor? Světonázor je možná silné slovo. Ale mimořádně silným tématem je u Calvina protest proti tomu, aby byl svět vykládán černobíle. Pro Calvina neexistuje buď/anebo, člověk i jeho svět jsou sice plní takových polarit — egoismus a altruismus, tělo a duch, svoboda a kázeň —, ale je vždy tragickou chybou, pokud se přikloníme pouze na jednu stranu těchto zdánlivých antinomií. O tom všem mluví už Naši předkové. Pro Calvina je jednoznačně třeba vyjít vstříc obojímu a osobními volbami — přijetími i odmítnutími — vytvořit cosi, co život neredukuje, ale rozšiřuje. A právě o tom by nás literatura měla poučit.