Prodej komiksových žen
„Čtenáři komiksů nechtějí ženské postavy a další hrdinky,“ prohlásil nedávno viceprezident Marvelu David Gabriel.
Jestli se v posledních desetiletích něco dalo označit za konzervárnu stereotypů, pak střední proud komiksů, ztělesněný hlavně příběhy o superhrdinech. V kontextu debaty o různosti, která hýbe zámořskými kulturními i politickými kruhy několik posledních roků, se proto začaly v komerčních komiksech objevovat i jiné typy postav než pouze bílí (a zelení) svalovci, géniové, popřípadě obojí. Vydavatelství Marvel, stojící za těmi neslavnějšími maskovanými hrdiny, jako je Spiderman, Iron Man, X-Man či Captain America, proto začalo vydávat sešity, v nichž je Thor žena, Iron Manův úděl převezme černá puberťačka pod pseudonymem Ironheart, nebo představí úplně novou postavu. Například v sérii Ms. Marvel, od šedesátých let vyprávějící o jakémsi ženském protějšku hrdinného Kapitána Ameriky, se už vystřídaly čtyři protagonistky: tři polonahé prsatice, za něž by se nestyděl ani Kája Saudek, v roce 2013 vystřídala muslimská teenagerka Kamala Khan.
Kromě rozmanitější stáje hrdinů a hrdinek či filmové a seriálové záplavy se v souvislosti s Marvelem v poslední době mluví také o propadu prodejů na poli tištěných komiksů. To byl také důvod, proč se minulý týden šéfové legendárního vydavatelství sešli se čtrnácti zástupci knihkupeckých řetězců, na základě čehož prohlásil David Gabriel v úvodu citovaná slova. Důraz na různost a rozmanitější postavy se podle něj nevyplácí a čtenáři se prý nejraději vracejí ke starým, zavedeným, bílým a mužským značkám.
Zatímco na sociálních sítích spustily Gabrielovy výroky předvídatelné kolektivní pobouření, propad prodejů komiksů od Marvelu zůstává. Milton Griepp z komiksového portálu ICv2, který se schůzky rovněž účastnil, uvedl, že pouze dva ze čtrnácti obchodníků zmínili špatnou prodejnost nových hrdinů. Zbytek zúčastněných si naopak pestré složení ochránkyň pořádku pochvaloval, jelikož lákají do obchodu demografické skupiny, které dřív na komiks ani nepomyslely.
Deník The New York Times upozorňuje, že za obchodní ztráty Marvelu může něco mnohem méně skandálního než neochota geeků číst si o maskovaných puberťačkách: strategie. Marvel totiž v poslední době nasadil spoustu sérií se spoustou sešitů, s nimiž mají fanoušci pravděpodobně potíže finančně i čtenářsky udržet krok. Ukazuje se tak, že z hlediska velkých vydavatelství funguje spíš budování několika silných značek, tak jak to dělá konkurenční DC Comics (vydává například Batmana).
Paradoxně jedním z komiksů, kterým se finančně i kriticky daří, je zmiňovaná Kamala Khan. Její autorka G. Willow Wilsonová se také zapojila do debaty o dopadech diverzity postav na tržby. Na svém blogu píše, že častý problém nových postav je, že kvůli nim musely být zhanobeny nebo přímo zabity ty staré; čtenář se pak hůř, jestli vůbec, identifikuje s jejich nástupkyněmi. Důraz na různost a ohánění se daným termínem (diversity) podle ní také nefunguje, komiks by neměl být prostor pro kolektivní vinu, místo toho Wilsonová doporučuje zaměřit se prostě na realismus — byť v superhrdinských příbězích. Konečně, proto podle ní funguje a má úspěch nová Ms. Marvel: Wilsonová spolu s kreslíři chtěla prostě vyprávět příběh jedné holky, a ne přispět do politické debaty.