Kulturní diplomacie v rukou byznysmena
Ministerstvo zahraničí přišlo v minulém týdnu s novinkou v oblasti kulturní politiky: Česká centra, příspěvkové organizace zajišťující ve světových metropolích propagaci české kultury, kontakt s krajany nebo jazykové kurzy, se budou, pokud možno, slučovat s ambasádami a budou nově spadat pod vedení velvyslanců. Úkol zní: více „ekonomické diplomacie“. Překladatelka a germanistka Zuzana Jürgens působila do roku 2014 jako ředitelka Českého centra v Mnichově a s H7O mluvila o roli Českých center i návrhu z Černínského paláce.
Zuzana Jürgens, foto: České centrum Mnichov
V jakém vztahu jsou v současnosti Česká centra a další zahraniční instituce České republiky? Za mého působení byla důležitá spolupráce s diplomatickými zastoupeními. Její kvalita přitom často závisela na tom, jak spolu vycházeli ředitel Českého centra a velvyslanec či konzul. V Mnichově kromě generálního konzulátu žádná další zahraniční instituce není, nicméně s CzechTourismem (Berlín a Düsseldorf) jsme vždy měli kolegiální vztahy, které se odrážely i ve spolupráci, s CzechTradem a CzechInvestem (opět v Düsseldorfu) to bylo podobné, jakkoli pokud jde o spolupráci méně intenzivní. Je o činnost a nabídku Českých center, respektive toho v Mnichově zájem? Ano, vyplývá to i ze statistiky, kterou Česká centra každoročně zveřejňují. Díky specifickým spolupracím a tematickému zaměření jednotlivých akcí se nám dařilo oslovovat i nové cílové skupiny. Tahle tendence, myslím, pokračuje. Dokážete si představit — jako bývalá ředitelka Českého centra — aktivitu center v oblasti ekonomické diplomacie? Žádný zahraniční kulturní institut nemá ekonomickou diplomacii v popisu práce, už to, myslím, mluví samo za sebe. Kulturní diplomacie je stejně důležitá a leckdy otevírá dveře tam, kam se politika či průmysl nedostanou (viz například aktivity Goethe Institutu v Africe). V případě Českých center a plánované změny je otázka, o jaké aktivity konkrétně by mělo jít. Spojení s kreativními průmysly – například formou výstav designu – funguje dobře, protože se prolíná s vlastní kulturní působností Českých center. Na rozsáhlejší činnost, například oslovování možných partnerů, propagaci firem, inovace, přítomnost na veletrzích a podobně, by ale Česká centra potřebovala mnohem větší rozpočet a také personál, který se v dané oblasti vyzná – čímž v současnosti už disponuje jak CzechTrade, tak CzechInvest. Za současného personálního a finančního vybavení Česká centra podle mého názoru bez omezení jiných oblastí činnosti ekonomickou diplomacii kvalitně a efektivně provozovat nemohou.