Mechanický spisovatel přichází
Canterburské povídky přibývají. Nakladatelství nabízejí málo práce. V Japonsku staví robotického spisovatele. Self-publishing trpí plagiarismem.
Ve Velké Británii tento týden vyjdou nové Canterburské povídky. Nikoliv nějaká aktualizovaná, přeredigovaná verze klasiky Geoffreyho Chaucera, nýbrž úplně nová kniha, vystavěná na stejném principu, opatřená stejným názvem. Napsala ji skupina britských autorů a stejně jako v originále každá povídka vypráví příběh jednoho poutníka — v aktuální verzi migrantů a uprchlíků zadržených na letišti v Gatwicku. Celý projekt vzešel právě z iniciativy charitativního spolku pomáhajícího uprchlíkům ve dvou detenčních centrech postavených u letiště. Charita spárovala vždy jednoho uprchlíka s jedním spisovatelem a zorganizovala společný pochod mezi detenčními centry v Doveru a Crawley, kde také autoři své už hotové texty předčítali. Výsledek teď vydává nezávislé nakladatelství Comma Press, které navíc hodlá uspořádat nový pochod — půjde se z Canterbury do Londýna — a přizvat další spisovatele pro sběr uprchlických a migrantských příběhů.
Začátkem června zveřejnil americký Úřad pro statistiku práce (Bureau of Labor Statistics) údaje o zaměstnanosti ve vydavatelských a mediálních profesích v posledních pětadvaceti letech. Data potvrzují horšící se kondici médií a především novin: v tisku je dnes v Americe o více než dvě stě padesát tisíc pracovních míst méně než na začátku devadesátých let. Oproti tomu internetové zpravodajství a další mediální služby stále rostou — prudký nárůst lze zaznamenat hlavně po roce 2008, kdy vypukla globální hospodářská krize — a momentálně zaměstnávají zhruba dvě stě tisíc lidí.
Nakladatelský průmysl neprošel tak dramatickou proměnou jako ten novinový, nicméně i v literárních domech ubyla nabídka práce: od roku 1990 se vytratilo pětadvacet tisíc pracovních míst. Nakladatelský blog Moby Lives upozorňuje, že redukce počtu pracovních pozic ve vydavatelském byznysu se nepřičítá úbytku příjmů jako v případě tištěných médií, jimž výnosy za reklamu odešly na internet, ale tlaku na efektivitu práce a konsolidaci trhu. Autor přitom podotýká, že při pohledu na vývoj zaměstnanosti v literárním průmyslu je také nutné brát v potaz téměř monopolní a stále sílící pozici Amazonu, který tlačí ceny knih a tím pádem i zisky nakladatelství trvale dolů — to je patrné zejména při pohledu na graf, kdy největší úbytek pracovních míst v knižním průmyslu nastává kolem roku 2008, v době, kdy Amazon začal ve velkém prodávat čtečku Kindle a e-knihy.
V prosinci uplyne sto let od smrti Sósekiho Nacumeho, jednoho z nejvýznamnějších japonských spisovatelů. Století na věčnosti nicméně Nacumemu nebrání, aby se vrátil na svou alma mater — Univerzitu Nišogakuša v Tokiu — a přednášel tam: tamní studenti sestrojují podle posmrtné masky a dochovaných záznamů robotickou repliku slavného spisovatele. Android bude sedět a jeho hlas vznikne na základě analýzy mluvy Nacumeho vnuka.
Časopis The Atlantic zveřejnil rozsáhlou reportáž o temné stránce self-publishingu: plagiátorství. Amazon sice umožňuje svobodu umístit do obchodu vlastně jakýkoliv text a říkat mu „e-kniha“, spousta autorů si ale buduje kariéru na kradení cizích námětů, zápletek a literárních řešení. Samovydavatelé kradou hlavně mezi sebou a z víceméně neznámých — ale dobře hodnocených — knih, takže odhalit plagiát je téměř věc náhody. Jejich autoři se navíc často skrývají za falešnými profily s fotkami cizích lidí a vymyšleným životopisem. Pro postižené spisovatele i Amazon je proto poměrně obtížné plagiáty a podvody selektovat a stahovat z nabídky. Celý článek si lze přečíst zde.