Cenzura fetišizuje
Nakladatelství Academia v těchto dnech vydává dvousvazkovou kolektivní monografii o dějinách cenzury a sociální regulace literatury v české kultuře nazvanou V obecném zájmu. Na monumentální a v kontextu nejen české literární vědy výjimečné práci se pod vedením Michaela Wögerbauera podílelo osmatřicet literárních, knižních a kulturních historiků i zástupců dalších společenskovědních disciplín. Pavel Janáček, jeden z vědeckých redaktorů monografie a ředitel Ústavu pro českou literaturu AV ČR, mluvil s H7O o ní, cenzuře i současné literatuře.
Pavel Janáček, foto: Jan Němec
Vyskytl se vlastně za posledních pětadvacet let případ, kdy by stát v tomto ohledu zakročil — literárně cenzuroval? Na rozdíl i třeba od první republiky, jejíž cenzurní index zahrnoval okolo tří tisíc neperiodických titulů, vyjmenovává poslední rámcovka, věnovaná období 1989–2014, snad všechny knihy, které byly za posledních pětadvacet let v Česku a zprvu i Československu zakázány nebo se ocitly na hraně zákazu. Zejména jde o antisemitské publikace a nacistika (viz slavný případ Hitlerovy programové autobiografie Mein Kampf, nejprve zakázané, pak povolené), v současnosti běží případ Základů tauhídu, který vypovídá o snaze státu kontrolovat náboženský fundamentalismus, nebo spíše určité fundamentalistické projevy islámu. Některé knihy se nesměly distribuovat nebo byly právně popotahovány v zájmu ochrany osobnosti. S touto poslední kategorií se dostáváme nejblíže k literatuře v užším slova smyslu, protože jde o regulaci toho, jak mohou být v publicistických nebo literárních textech zobrazovány skutečné osoby. Tradičním tématem dějin cenzury všude na světě je otázka zobrazování panovníků a privilegovaných osob. Důležitou linii českého uvažování o hranicích svobody slova za poslední čtvrtstoletí představují ve shodě s tím spory o to, jak smějí, či nesmějí být zobrazováni manželé Havlovi, ale také, zda smí bulvární tisk lhát – jinými slovy, psát fiktivní příběhy – o tzv. celebritách. Krátce a symbolicky byla zakázána literární reportáž Jany Soukupové o restituční aféře paní Chadimové, protože se urážlivě vyslovovala o jedné z postav sporu. Mluvíme-li o literatuře v nejužším smyslu fikce, napětí se nikoli náhodou kumuluje kolem toho dávného literárního žánru, který využívá principu klíče, kdy si postavy smyšlených jmen má čtenář přiřazovat k reálným figurám ze společnosti. Vzpomeňme Drábkovo rozhlasové drama Koule. V obecnosti lze nicméně cenzurní systém posledního čtvrtstoletí charakterizovat jako vypjatě liberální, privatizovaný a individualizovaný. Stát především vytváří prostor, kde si hranice přijatelného a nepřijatelného vyjadřování vymezují individuální aktéři a společenské skupiny mezi sebou. Druhé pojetí cenzury říká, že cenzurní mechanismy jsou implicitně obsaženy v samotném literárním poli, v kultuře a nikdy z povahy věci ze společnosti nevymizí. Dají se některé tyto mechanismy pojmenovat v současné české literatuře? Pro českou kulturu od demokratické revoluce do světové krize byla podle mého názoru charakteristická hegemonie neoliberalismu. Svobodný knižní trh provádí určitou hierarchii žánrů, která může kolidovat s hierarchií kulturní. Na počátku transformace se s ním střetla dřívější koncepce řízeného kulturního transferu, která například v překladech vysoké literatury poskytovala malým jazykům stejný prostor jako těm velkým. Za dnešní situace, kterou charakterizuje naprostá dominance angličtiny, je prostor pro souvislé poznávání menších a malých literárních kultur světa omezen, nestane-li se zrovna ta či ona předmětem módy. Poezie, která ještě na počátku let devadesátých soupeřila o první místo v kulturní hierarchii žánrů s románem a povídkou a materiálně žila z mimotržně stanovovaných honorářů, sklouzla po svobodném knižním trhu do šedé zóny, která existuje jen díky nadšení a morálním i ekonomickým obětem autorů nebo nakladatelů anebo veřejným dotacím a v řadě knihkupectví se už vůbec neobjeví. Zajímavé přitom je, že i v literárních časopisech se v posledních letech stalo zvykem psát o poezii jako o něčem okrajovém, neregulérním, podivínském, společensky bezcenném, o prostoru jakési podivné autoreference. Regulující diskurzy vytváří politika paměti: netýká se to jen skácených pomníků a komunistických symbolů vyškrtávaných z reedic starých knih, ale také kulturní produkce období státního socialismu, typicky normalizační popkultury, která se do veřejného prostoru vracela zprvu jen za cenu jistého uzávorkování — vzpomeňme na první vysílání Třiceti případů majora Zemana v České televizi, jehož podmínkou bylo, že každá „lživá“ epizoda bude odfiltrována dvěma „pravdivými“ publicistickými pořady, jedním před začátkem a druhým po konci příslušného dílu. Je patrně spíše otázkou času, kdy se politická korektnost dostane do pravidelnějšího konfliktu s literaturou, jaký snad avizoval případ Roku kohouta. Odklon od historismu, příznačný pro celou postmoderní kulturu, není zřejmě bez dopadu na naši schopnost vztahovat se k historické literární tvorbě jako součásti našeho vlastního mentálního světa. Dnes už i profesoři literatury zcela vážně tvrdí, že celá česká literatura 19. století je mrtvá. Internet remedioval účinky dosavadní cenzury způsobem, který lze chápat jako projev dějinné ironie: všechny zakázané knihy či nahrávky od listopadu 1989 jsou na něm snadno dostupné – na rozdíl od drtivé většiny legálního vědění, oficiální literatury a kultury téže doby. Ta tlí v depotech knihoven, do nichž už generace rodilých internautů zapomněla cestu. Věnujete se i produktivní schopnosti cenzury, projevilo se literárně nějak vědomí její razantní transformace po roce 1989? Kromě možnosti publikovat téměř cokoliv... Patří k obecným jevům v dějinách cenzury, že po zániku jednoho cenzurního systému se okamžitě začne hledat, čím ho nahradit. Když byla v roce 1848 v Rakousku svržena předběžná cenzura, čeští spisovatelé se hned zavázali, že se začnou cenzurovat sami. Diskusi, čím cenzuru nahradit, když už není, najdeme i u nás na počátku devadesátých let. Jinak ale současnou literární kulturu nepřestává cenzura fascinovat svou nepřítomností, je to takový náš fantom. Jednak se permanentně ptáme, oč nás její nepřítomnost obrala — Miroslav Balaštík třeba došel k závěru, že o nic menšího než o schopnost psát a číst literaturu jako literaturu. A pak můžeme pozorovat nové a nové pokusy inscenovat cenzurní situace v zájmu dosažení určitého symbolického, nebo i ekonomického zisku. Příkladem toho prvního může být diskurz o obětech tzv. cenzury mlčením, pomocí nějž se okruh literátů okolo Karla Sýse a kulturních institucí komunistické strany prezentuje jako skupina disidentů kapitalismu. Příkladem toho druhého může být slavný případ Svorova bestselleru Sedm týdnů, které otřásly Hradem. Umné využití žaloby manželů Havlových a žaloby vlastní spolupracovnice k inscenování sebe sama jako zakázaného autora vyneslo Přemyslu Svorovi podle odhadů v dobovém tisku sedmnáct milionů. Cenzura totiž fetišizuje, obdařuje zvláštním významem a hodnotou cokoli, čeho se dotkne. Zmínil jste hegemonii neoliberalismu jako jeden z regulujících principů literární současnosti. Co to konkrétně u české literatury znamená? Spíše devadesátých let než současnosti. Snad by s tou hegemonií mohlo souviset to, že se téma morální oprávněnosti zisku, šíře vzato kritika ekonomické moci, vrátilo do zdejší prestižní četby až oklikou přes překlady tzv. severské detektivky, tedy před nějakými pěti deseti lety. Nebo to, že jako o literárních hrdinech porevolučního období vyprávíme hlavně o nakladatelích, nikoli o autorech. Tradiční příběh české literární kultury pojednávající o nakladateli, který sedřel kůži z chudáka spisovatele, se v devadesátých letech transformoval v příběh chudáka nakladatele doplácejícího na svého autora. Neoliberalismus se svou nedůvěrou ve veřejné statky, absolutizací individualismu a tendencí ekonomizovat kulturní i politickou sféru však hlavně vymezil literatuře určité místo a sevřel ji určitým režimem řeči. Spisovatel není dnes legitimizován tím, že přispívá k rozvoji kultury či symbolického veřejného prostoru, ale tím, že úspěšně dodá své zboží na knižní trh. Nemá co požadovat po společnosti, protože je čistě jeho osobní věc a osobní věc jeho jednotlivých čtenářů, zda píše, anebo nepíše. A pokud by se přeci jen něčeho dožadoval, tak jedině každý sám za sebe. Kňučet kolektivně, třeba na jakémsi Sjezdu spisovatelů, no fuj.