Nějak postrádám zápal
Kniha! Možná by se dnes mělo napsat: Kniha? Nacházíme se ve víru digitální revoluce, která kromě toho, že mění téměř vše, útočí i na knihu v její tradiční, tištěné podobě. Na knize však vyrostla nejenom česká moderní kultura, ale také kultura západní. A s kým jiným si o knize popovídat než s Petrem Voitem, autorem epochální a průlomové Encyklopedie knihy?
Petr Voit, foto: Michael Wögerbauer
V té své výzvě píšete, že se vrší další a další fakta, ale to, co chybí, je ohled na archeologii knižní kultury. Upřímně řečeno: pořád nevím, co by ta archeologie měla být. To já jen takto metonymicky označuju nový nástroj v bádání o knižní kultuře. My si stejně jako naši předchůdci všímáme jednotlivých prvků knižní struktury, ale navíc se ptáme po jejich funkcích. Asi bychom to měli pro lepší pochopení rozdělit do několika dílčích kapitol: třeba ve čtenářském procesu je to otázka výstavby textu s ohledem na všechny texty doprovodné, tedy úvodní dedikace nebo předmluvy a závěrečné rejstříky. To jsou všechno nápovědi pro čtenáře, které mu usnadňují recepci, ale jimž se pozornost v minulosti nevěnovala. A řemeslo na to muselo nějakým způsobem reagovat. A mohlo to být i tak, že to mohli vybuzovat sami řemeslníci. Když si vezmeme historiky minulých generací, tak ti po této výkladové linii nešli. Končili u statického popisu vazby, papíru, pergamenu, kreseb a tak dále. Ta archeologie znamená, že jakoby kopete od hlavního textu, což je terén, který je vidět, k dalším vrstvám, ponořujete se pod drny a nánosy… A dostanete se až k různým druhům tiskového písma, glosám, vysvětlivkám. Zde vidíme, co všechno vydavatel musel zvýraznit či vysvětlovat, takže můžeme usuzovat na to, kdo bylo jeho čtenářstvo… a jaké bylo. A přitom sledujete týž text v Německu a ve Francii, kde vidíte, že tam třeba nebylo vůbec nutno nic vysvětlovat. Právě v tomto, abych se vrátil k vaší otázce, vidím obrovskou sílu knižní kultury. Konkrétně že by mohla s partnerskými obory hodně udělat pro poznání mentalit. A v čem se podle vás změní obraz české literatury od toho, jak ho už známe a máme ho zafixován v našich historických syntézách? Texty přestanou plavat ve vzduchu. My máme texty badatelsky vědomě ponížené či povýšené, jak se komu líbí, do výzkumných jednotek. Záleží na metodě či erudici badatele, ale pořád je to něco, co pluje a nevšímá si ani determinant vzniku, nebo dobře, toho ještě trochu ano, ale rozhodně ne determinant recepce, tedy ohlasu a funkce v daném časoprostoru. Abych uvedl aspoň krátký příklad — dřívější literární vědě bylo zcela lhostejné, zda šlo o texty šířené rukopisně čili povětšinou soukromě, anebo o texty zveřejňované knihtiskem neboli masově. Oběma reprodukčním cestám byl přiznáván stejný společenský dopad. Ve skutečnosti tomu tak ale nebylo. I ty sebeprogresivnější myšlenky, pokud nebyly transferovány knihtiskem do nejnižších či nejvzdálenějších sfér společnosti, zůstaly bez ohlasu a zaležely. Ale aby mi bylo správně rozuměno: mluvím takto polemicky pouze o bádání ve starší české literatuře. A řekl bych, že pro poznání dobové mentality a společnosti je sociologický zřetel písemnictví ještě důležitější než třeba u Nerudy nebo dalších moderních autorů. Střih… a jsme opět v současnosti, ba zcela aktuální. Jaká kniha vás v poslední době zaujala, ať už jakákoli a ať už z jakéhokoli ohledu? Protože se neustále skepticky podezřívám z nedostatečnosti svého bádání, pořád dokola čtu Vzdálené ohlasy od Eduarda Petrů. Ta volba je asi dána tím, že to byl můj vysokoškolský učitel, k němuž pociťuju nejen respekt, ale také nějakou emocionální nadhodnotu. A jak ho opakovaně čtu, čím dál víc tuším, že naše chápání staršího literárního vývoje se skutečně vznáší ve vzduchoprázdnu. A tak to potrvá ještě dlouho, kdy si ten literární vývoj budeme pořád redukovat jen na autory a jejich texty, zatímco bychom měli uvažovat taky o knihách a jejich čtenářích. Takže si to vlastně čtete polemicko-nesouhlasně. Taková malá čtenářská otcovražda. Ale něco, co vám naopak udělalo radost, nebylo by? Bylo by — před spaním na odreagování čítávám po odstavcích Raymonda Chandlera. Tam je taky dost vražd, ale normálních. Redakčně kráceno. Celý rozhovor vyjde v Hostu 03.Petr Voit (nar. 1956) je knihovědec, literární historik, editor a vysokoškolský učitel. Studoval na Univerzitě Palackého v Olomouci, v současné době působí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve Strahovské knihovně (v rámci Strahovského kláštera). Je autorem několika knih z období do konce osmnáctého století. Napsal monumentální Encyklopedii knihy (2006).