Co se neodehraje v umění, vrátí se nám v politice
David Zábranský je prozaik ve veřejném prostoru nepřeslechnutelný, i když nevydává žádné knihy. Možná právě proto: pud psát prý rozpíná jeho texty po komentářových rubrikách i prknech českých divadel. Kromě pravidelných sloupků v magazínu Vice teď Zábranskému vychází i nový román Za Alpami o cynické Evropě, tlení hodnot, uprchlické a vlastně všeobecné krizi.
David Zábranský, foto: Ramune Pigagaite
Párkrát jste nedávno uvedl, že se z vás stává konzervativec. Proč? Je to zásadní protiváha progresivismu, nutné závaží na druhé straně dialogu. Kupředu levá a pravá, zpátky ni krok, to je fajn, tak ať si ale jdou směle kupředu druzí. Já se chci po každém kroku zastavovat, rozhlížet se, zamýšlet se. Co máme, je principiálně dobré, to je důležité říct. Je naivní myslet si, že to někdy bude úplně bez chyby — nežijeme ve vesmíru bez chyb. Stejně tak nežijeme a nemůžeme žít ve vesmíru bez bolesti, bez smrti, bez obtěžování. Ano, obtěžuje mě bolavá ruka, ale asi to nebudu řešit tím, že si tu ruku useknu. To je konzervativní vidění světa v mém osobním vnímání. Zastavit se, vážit si věcí, neničit, co je. Je nějaký autor, filozof nebo politik, který vás v tomto konzervativním vidění světa inspiruje? Polské konzervativní myšlení — například Legutko, Nowak, Krasnodębski, Ruczaj nebo Lisicki — na mě zapůsobilo skoro jako zjevení. Myslím si, že ti všichni, kdo tady dnešní Polsko vnímají jako nějaký fašistický pánbíčkářský pastát, nemají ani tušení, jak podnětná a svobodná debata je za tou aktuální polskou situací. Cesta, kterou Polsko prošlo, co se týče myšlení o polské roli v Evropě a tak dále, je něco, co můžeme Polákům závidět. O konkrétních krocích PiSu si můžeme myslet cokoli, k pochopení polské situace je ale třeba dělat víc než se jen pohoršovat s minimální znalostní bází v zádech. Chtělo by to víc píle, víc času, víc odvahy… Ale kdo dneska má čas, odvahu a chuť na studium dlouhých textů. Při pročítání vašich rozhovorů a článků mě trochu zarazilo, že o úpadku společnosti i politiky píšete povětšinou v souvislosti s jejich hodnotovým nastavením, málokdy se odkazujete na strukturální problémy typu kapitalismu nebo klimatické změny. Je to náhoda, nebo záměr? Je to výsledek mého vnímání věcí. O klimatické změně nic nevím. Kapitalismus je tady, je to fakt a podle mě docela rozumné řešení. Že bych třeba na korporátním Facebooku vyhlašoval svoji příslušnost k nové levici? Ke kulturní levici, nebo jak se teď nové levici říká? To bych musel být padlý na hlavu. Pokud Marku Zuckerbergovi na Facebooku sypu peníze, dělám to z pozice člověka, který přistupuje na kapitalistickou hru. Reformovat kapitalistický systém? Asi ano. Ale jakým směrem? Více pečovatelského státu? Nemyslím si. Mstít se na korporacích, omezit jejich všemocnost a dát jim větší odpovědnost? Proč ne. Zbrzdit ekonomický růst? To podle mě nejde. V poslední době se hodně mluvilo i psalo o vašem komentáři k hnutí #MeToo. Označil byste se za feministu? Není to náhodou trochu směšné, a dokonce možná urážlivé pro ženy, když se člověk označí za feministu? Jsem člověk a jsem pevně přesvědčený o tom, že každý člověk by měl za svoji práci dostat stejně bez ohledu na to, zda je muž nebo žena. Snažím se k lidem chovat slušně, diskutuji a až na jednu výjimku jsem si nikoho neodebral z přátel na Facebooku. Týká se to všech lidí bez rozdílu. Dělá to ze mě feministu? Nebo by ze mě udělalo feministu to, že bych se za něj prohlásil? A co bych pak musel jako čerstvě vylíhnutý feminista začít dělat? Jak bych naplňoval své nové feministické poslání? Pokud jsou v Česku ženy, které jsou u plotny a vadí jim to, nebo pokud mají některé české ženy pocit, že jim je jinak ubližováno, je zcela namístě, aby se ozvaly a aby pak společnost s jejich situací něco udělala, aby ji narovnala. Klidně pak sám pomůžu, pokud budu moct. K tomu je ale třeba ihned dodat, že úplná rovnost je fikce, utopie. Dělá to ze mě feministu, ta ochota pomoct, když budu vědět jak? Nebo mi naopak celý feminismus zůstává na deset západů uzavřený kvůli tomu, že zpochybňuji možnost dosažení absolutní rovnosti? V souvislosti s dneškem je dobré vrátit se k Tocquevillovi a přečíst si aspoň závěr jeho Demokracie v Americe: rovnost, poručnický stát, který své občany udržuje v permanentní dětství, všeobecná uniformita. „Pohled na takový konec demokracie ve mně vyvolává smutek a mrazení,“ píše Tocqueville…