Zmizel šok z budoucnosti
Před necelými dvěma týdny zemřel Mark Fisher, spisovatel, kulturní teoretik a publicista. Jeho texty s oblibou cituje Slavoj Žižek a bez jeho citlivého, ale o to ostřejšího vhledu by byla současná umělecká kritika mnohem chudší. Fisher se dlouhodobě zabýval vztahem kapitalismu a umění anebo také deprese: podle něj za nárůstem depresivních diagnóz v posledních dekádách stojí kapitalistický tlak na výkon a úspěch — a s ním nevyhnutelné a opakované zklamání. Na české scéně jeho dílo ovlivnilo například publicistu a spisovatele Karla Veselého, s nímž jsme si povídali nejen o Marku Fisherovi, ale také o možnosti alternativ a zdejší hudební publicistice.
Karel Veselý, foto: Ondřej Tylčer, Český rozhlas
Opravdu kapitalismem vyfutrovaná kultura neumožňuje alternativy? Osobně s Fisherem tak úplně nesouhlasím. Kulturní scény na okraji jsou podle mě pořád schopné generovat osvobozující vize nového — zjevují se v těch nejméně pravděpodobných místech, jako jsou chudinské slumy v Jižní Africe (styl gqom) nebo různé variace postgrime z postsovětských republik (WWWings) — a přináší osvobozující mutace a díky internetu se o nich můžeme snadno dozvědět. Problém je ale s jejich rozšířením do obecného povědomí a to, že se nikdy nestanou mainstreamem, jako se to podařilo scénám v minulosti. Konzervativismus v hudebním průmyslu podporuje i krize spojená s přechodem na nové distribuční modely. V tomto kontextu bude asi Česko výjimka: jeho rádiový a žebříčkový éter se už dekády víceméně vyznačuje estetickým bezčasím… Postkomunistické země jsou nepochybně zcela specifickým případem, který tak úplně do Fisherových teorií nezapadá. Tady jako kdyby se vzestup a úpadek kapitalismu stal zrychleně za pouhé dvě dekády. Normalizační pop tady dobře posloužil jako sedativum proti nežádoucím důsledkům nového systému, jako jsou nejistota a strach. Na druhou stranu si podle mě dnešní hvězdné kapely jako Kryštof, Slza nebo Jelen můžou ve vyprázdněnosti svého popu úspěšně podat ruce s Michalem Davidem nebo Helenou Vondráčkovou, s nimiž se potkávají v playlistech komerčních stanic. Jako kdyby je zrodila stejná myšlenková prázdnota a poptávka konzumentů. To stejné ostatně platí o současných českých filmech. Pro posluchače populární hudby je asi pořád nezvyklé, že v recenzi na desku narazí na kritiku politických a společenských poměrů. Jakou roli ve vaší a Fisherově optice sehrává v popu hudební publicistika? Populární hudba je mnohem dynamičtější prostor než třeba literatura, proto je asi větší poptávka po autorech, kteří jsou schopní vysvětlit nuance vývoje a kontext, v němž desky vznikají. Jejich role je ale samozřejmě pořád zcela marginální — to, že já nebo moji kolegové pochválíme nějakou kapelu, jí nijak dramaticky nezvedne prodeje nebo návštěvnost koncertů. Zároveň ale platí také to, že hudba může dynamicky odrážet proměny společnosti a sloužit jako jakési zrcadlo aktuálních problémů. Pop v mnohém předešel boje o rasovou i genderovou emancipaci, teď dost možná svojí konzervativností naznačil nástup alt-right populismu. Zkusit v těchto pohybech „číst“ je podle mě nejvíce vzrušující součást psaní o kultuře Patří kritika kontextů, v nichž umění vzniká a existuje, k práci kulturního novináře? Mnozí čtenáři pravděpodobně chtějí vědět, jestli je album dobré nebo ne. Pro mě je komplexní rozbor kontextu důležitým klíčem k uměleckému dílu. Není to samozřejmě všemocný přístup, ale pokud od něho odhlédneme, octneme se v pasti subjektivity. Dobré—špatné je dichotomie na pozici líbí—nelíbí a jako hodnotící hledisko je to pro mě málo. Rolí publicisty je podle mě otevřít desku co nejširším interpretacím, co největšímu počtu možností, jak o hudbě přemýšlet, případně možností, jak se na album „napojit“. Podle mě to nikdy není záležitost čistě estetická. V české literární sféře se o roli kritiky vedou už léta diskuse. Děje se něco podobného i v té hudební? V české hudební kritice se bohužel žádné diskuse nevedou. Neexistuje platforma, na níž by se publicisté potkávali a diskutovali o své práci. Vlastně už skoro nejsou ani žádní hudební publicisté, kteří by se tímto povoláním živili, a proto cítili nutnost přemýšlet o své pozici. Nicméně podle mě existuje určitá dělicí čára mezi těmi, kteří se snaží k hudbě přistupovat kriticky a přemýšlet o ní v kontextu, a těmi, kteří se hlavně snaží zaplnit prostor mezi reklamami. Je to dáno i povahou médií, do nichž obě skupiny přispívají, a tím, co po nich editoři chtějí — nutit čtenáře k přemýšlení, anebo je spíše neznepokojovat.