Spojená nezávislá knihkupectví
Ve Velké Británii se tento týden rozjela původně americká platforma Bookshop. Síť nezávislých knihkupectví vydělala v Americe od začátku roku díky pandemii miliony dolarů. Ukazuje kamenným a nezávislým obchodům do budoucna možnou cestu, jak konkurovat Amazonu a řetězcům?
Redaktor, nakladatel a autor Andy Hunter a jeho malý tým spustili Bookshop letos v lednu. Lidé z branže zpočátku nové platformě příliš nevěřili a samotný Hunter plánoval pomalejší start a testovací provoz. Pak ale přišla pandemie.
„Byla to divoká jízda,“ říká Hunter o prvních měsících provozu Bookshopu. „Po pěti týdnech ze zhruba půl roku, během kterého jsme plánovali upravovat a ladit provoz, udeřil covid-19 a najednou jsme dělali obrovské obchody.“ Původně Hunter odhadoval, že by se obchod mohl během dvou let provozu dostat na roční prodeje kolem třiceti milionů dolarů, což některým investorům připadalo až přehnaně optimistické. Kvůli pandemickým opatřením a zavřeným obchodům Bookshop tento cíl zřejmě překoná už letos.
Andy Hunter, zakladatel platformy Bookshop, foto: Idris Talib Solomon
Andy Hunter myšlenkou na podobnou platformu žil už nějaký čas. Před deseti lety, ještě jako šéfredaktor časopisu a digitálního vydavatelství Electric Literature, si začal všímat, jak pod tlakem konkurence online prodeje začínají krachovat některá menší nebo specializovaná knihkupectví. Oslovil proto několik z nich i profesní organizace s myšlenkou společné digitální prodejní sítě. Ale setkal se s nepochopením a odmítnutím.
K projektu se vrátil v roce 2018, už jako spoluzakladatel serveru Lit Hub a redaktor ve vydavatelství Catapult, když si jeho konzultaci vyžádala Americká knihkupecká asociace (American Booksellers Association). Asociace potřebovala vylepšit vlastní platformu IndieBound, kde se prezentovala nezávislá knihkupectví. Hunter místo vylepšení navrhl udělat něco úplně nového.
IndieBound totiž slouží především jako prostor pro samotná knihkupectví, a z uživatelského hlediska proto není příliš jasné, jestli se jedná o e-shop, nebo o katalog amerických knihkupců. Bookshop naopak na uživatele působí jako typický internetový obchod s knihami. Vybranému knihkupci jde běžná marže z prodané knihy, deset procent z ceny putuje do speciální společné kasy a peníze se pak rozdělují mezi všechny knihkupce zapojené do Bookshopu. Podle Huntera tak jde o „sociálně odpovědnou“ službu. Bookshop už takto letos mezi nezávislé americké knihkupce rozdělil sedm a půl milionu dolarů.
Výhodou takového uspořádání je navíc, na rozdíl od platformy IndieBound a dalších knihkupeckých agregátorů, že zapojená knihkupectví nemusejí nic dělat, zákaznický servis i distribuci zařídí samotná platforma. Zároveň se Bookshop na svém webu — podle vlastních tiskových vyjádření — snaží napodobit zážitek z brouzdání po knihkupectví a náhodného listování v knihách.
Na počátku roku bylo v Americe do projektu zapojeno 250 knihkupců, teď se číslo blíží tisícovce. A zdá se, že podobný úspěch čeká Bookshop i ve Velké Británii. Tam mimochodem Hunter hodlal expandovat až příští rok, či dokonce v roce 2022, koronavirová pandemie však vše uspíšila. Britští knihkupci jsou podle deníku The Guardian z platformy nadšení, čelí totiž podobně jako jejich američtí kolegové kromě aktuálních karanténních omezení stejným tlakům ze strany online prodeje a především Amazonu. Ten svou cenovou politikou a službami znemožňuje kamenným obchodům jakoukoli konkurenci. A podle komentátorů také nivelizuje jistou část knižní kultury.
„Bookshop přináší jednoznačné poselství, že potěšení z koupě knihy nelze úplně dosáhnout zaškrtnutím políčka a dodávkou u dveří. Znamená rovněž rituál, návštěvu chrámu literatury, vůni knih, průzkum výtisků, vytahování z regálů, listování, zastavení, rozmluvu s prodavačem,“ líčí podstatu knihkupectví komentátor The Guardian Simon Jenkins a vítá příchod Bookshopu.
Objevily se ovšem také obavy a kritika nové knihkupecké platformy. „Je tu značné nebezpečí, že si lidé budou myslet, že Bookshop zachraňuje knihkupectví,“ vysvětluje knihkupec Brad Johnston z kalifornského Oaklandu. „Jestliže lidé chtějí pomáhat knihkupectvím, měli by nakupovat přímo od nich.“ Bookshop se podle něj po skončení pandemie může proměnit v „další velkou centralizovanou konkurenci“ knihkupců. Podle The New York Times mohou také nastat spory při rozdělování společných peněz s tím, jak budou na platformu vstupovat čím dál diverzifikovanější prodejci — například specializovaná akademická knihkupectví nebo galerijní obchody, nezřídka navázané na stát.