Módní lesk a stará forma
Spisovatel Salman Rushdie vydává novou prózu, tentokrát ze světa filmu. Opět půjde o dějově hustý, mnohovrstevnatý příběh, na jaký jsou fanoušci autora Půlnočních dětí nebo Satanských veršů zvyklí. Nebude však mít formu knihy — Rushdie na nové próze spolupracuje s digitální platformou Substack.
„V tom podivném posledním roce a půl mě velmi přitahoval nápad zkoušet věci, které jsem nikdy dřív nedělal,“ říká v posledním rozhovoru pro The Guardian světoznámý spisovatel Salman Rushdie. Mluví o své chuti konečně se stát filmovým kritikem, vydané knize esejů a rozhodnutí vydat nový román jako seriál na sociální a newsletterové platformě Substack.
„Psal jsem svou dvacátou první knihu, román, a pomyslel jsem si: udělej něco jiného. A v tom okamžiku se vynořil ten projekt,“ popisuje Rushdie nabídku, kterou mu předložil jeho literární agent Andrew Wylie. Toho oslovili zástupci Substacku s tím, jestli by Rushdie na platformě nechtěl něco publikovat.
Rushdie zpočátku váhal. A nebylo to prý kvůli nízkému honoráři, byť spisovatel pro The New York Times přiznává, že „kdyby to byla kniha, tak dostanu víc peněz“. Přesvědčilo jej, že na Substacku — platformě, kde si lze předplácet obsah různých tvůrců a dostávat ho i formou newsletteru —, oblíbeném hlavně mezi novináři, blogery a lidmi z IT, publikuje své texty také Patti Smith nebo izraelský spisovatel Etgar Keret.
„Díval jsem se na Keretův Substack a je to velice chytré a zábavné, zjevně si své psaní dost užívá, tak jsem si pomyslel, že bych to možná také mohl zkusit.“ Rushdie je přitom ve svých čtyřiasedmdesáti letech dost aktivní i na jiných sociálních platformách: například na Twitteru má přes milion sledujících a dokáže vzbudit rozruch.
I přesto však říká, že k sociálním sítím v jejich současné podobě nemá příliš vřelý vztah. A to samé podle něj platí pro literaturu. „Mám pocit, že si literatura ještě v novém světě informačních technologií nenašla opravdové, jedinečné místo.“
Pro Substack bude připravovat placený obsah i texty zadarmo, například první kapitoly nové prózy The Seventh Wave (Sedmá vlna), kterou kvůli serializaci a jiné než knižní platformě radikálně zkrátil. Název odkazuje ke kinematografii šedesátých a sedmdesátých let — kromě toho, že by se Rushdie rád věnoval filmové kritice, si také pandemický lockdown krátil francouzskou a italskou novou vlnou. Kapitoly Sedmé vlny budou na Substacku vycházet jednou týdně po dobu zhruba jednoho roku.
Timesy k novému projektu přidaly komentář, že zřejmě půjde o oboustranně prospěšnou spolupráci. Substacku, který má sice peníze na rozhazování a mluví se o něm čím dál častěji jako o jednom z budoucích modelů žurnalistiky, Rushdie dodá něco ze své literární prestiže a pomůže mu dostat se mezi většinové publikum. A spisovatel díky spolupráci s technologickou platformou ve „svých pozdních letech získá módní lesk“.
Otázkou tak zůstává, co Rushdieho literární projekt (a zřejmě i projekty dalších autorů, které Substack v budoucnu osloví s nabídkou spolupráce) způsobí v literárním provozu a románové formě. Samotný Rushdie odkazuje na skutečnost, že celá řada slavných románů v devatenáctém století vycházela časopisecky na pokračování: díla Charlese Dickense, Gustava Flauberta nebo Tolstého Vojna a mír. Jako přímou inspiraci zmiňuje román Clarissa od Samuela Richardsona.
„Ať už z tohoto digitálního světa vzejde cokoliv, myslím, že jsme to ještě neviděli,“ dodává Rushdie nadějeplně k dalšímu pokusu o spojení digitálního prostoru a románové formy.
„O smrti románu se mluví téměř od doby jeho zrození. Nicméně ta skutečná a staromódní věc, vázaná kniha, je neuvěřitelně a tvrdohlavě živá. A tak asi přicházím já, s dalším pokusem o její zabití.“