Když vám nedovolí myslet
V pondělí 13. března uplyne čtyřicet let od smrti filozofa Jana Patočky. Mluvčí Charty 77 byl hospitalizován po desetihodinovém výslechu StB, na jehož následky pravděpodobně za pár dní zemřel. Pozornost tajné policie však Jan Patočka vzbuzoval už od začátku šedesátých let, jak ukazuje publikace Kéž je to všecko ku prospěchu obce!, kterou z dokumentů StB sestavil historik Petr Blažek.
Jan Patočka, foto: Jindřich Přibík
Zmínil jste vyloučení Patočkova syna Jana ze střední školy… Jana vyhodili z gymnázia poté, co ho nahlásil náčelník katedry práva Ústřední školy Ministerstva vnitra Felixe Edmundoviče Dzeržinského za to, že v oboře Hvězda vyryl volební heslo amerického prezidenta Eisenhowera „I like Ike“, mimochodem nositele Řádu bílého lva. To je myslím mimořádný příklad komunistické každodennosti: na začátku udá šestnáctiletého kluka za úplnou hloupost nějaký příslušník StB, poté si další příslušník předvolá otce a napíše návrh na vyloučení nebo potrestání, projedná to na obvodním výboru KSČ a národním výboru, ty mu ještě s Československým svazem mládeže schválí postup a poměrně prestižní škola (kde středoškolský profesor Patočka kdysi učil francouzštinu) udělá velkou schůzi, jejíž součástí je přednáška o proletářském internacionalismu a socialistickém vlastenectví, kde je student odsouzen doslova za protistátní jednání, a nakonec je v únoru 1961 ze školy skutečně vyloučen. Jezdí potom do učení a nikdy nevystuduje. Jeho matka se kvůli vyloučení zhroutila a za pár let zemřela. Byl u výslechu mezi lety 1961 a 1977 samotný Jan Patočka? Ne, ale potýkal se s velkými problémy v zaměstnání. Měl potíže se získáním velkého doktorátu, který dostal až v roce 1964. Profesorem se stal až na podzim roku 1968. Vzhledem k jeho znalostem a dílu měl ale velký doktorát získat už mnohem dřív, profesuru rovněž. O zájmu tajné policie víme z dalších dvou ustanovek z let 1967 a 1968, obě se týkaly „problematiky vysokých škol“, jak tomu StB říkala. Nevíme, o co šlo, ale mohlo se to týkat zahraničních cest a návštěv někoho ze zahraničí. Patočka totiž udržoval poměrně intenzivní poštovní styk s řadou osobností. Nová etapa z hlediska tajné policie nastala v roce 1970, kdy byl v souvislosti s kontakty s jednou západoněmeckou studentkou, bez nějakého výsledku, prošetřován. Byl ale takzvaně blokován ke svazku té západoněmecké studentky. Blokace se dělala, aby nedošlo ke střetu zájmů, když o jednu osobu mělo zájem více útvarů tajné policie. Do roku 1977 tak Jana Patočku blokoval církevní odbor. Bylo to dáno tím, že ta západoněmecká studentka byla evangelička. Znala se s Patočkou z jeho cesty do západního Německa v roce 1968, kdy přednášel na její univerzitě. Napsala článek o situaci po srpnu 1968, respektive po nástupu Husáka v Československu, v němž realisticky vykreslila počátek normalizace. V textu použila některé Patočkovy citáty, aniž by jej jmenovala, takže ji při její další návštěvě Československa vyšetřovali. A je nutné zmínit, že jej hájila. Blokace ale asi nepřekážela tajné policii, aby Patočku sledovala a sbírala materiály. StB měla zhruba tři okruhy zájmů, co se týče osoby Jana Patočky. Ten první souvisel se zdejším západoněmeckým diplomatickým zastoupením. Jan Patočka měl velmi dobré vztahy s místními diplomaty, kteří tady byli v rámci obchodního konzulátu až do roku 1973, kdy vzniklo západoněmecké velvyslanectví. Mimo jiné i proto, že byl na Německo celý život orientován (už od studentského období) a udržoval s celou řadou osobností ze západního Německa kontakty a přátelské vztahy. V roce 1972 dostal čestné občanství od rýnsko-západofalcké Technické univerzity v Cáchách, ale nemohl si pro ně přijet, jelikož nedostal povolení k výjezdu. Nakonec mu jej proto předali přímo na západoněmeckém velvyslanectví, čehož se zúčastnili například Václav Havel, Ludvík Vaculík, Karel Kosík a další budoucí chartisté. StB to registrovala jako nepřátelský akt německých diplomatů a zároveň nepřijatelné styky s cizinci. Druhý okruh souvisel s tím, že Patočka nemohl publikovat, takže se jeho díla začala objevovat v samizdatu a v exilových periodikách. StB velmi bedlivě sledovala, že publikoval zejména v pařížském Svědectví. V souvislosti s nemožností publikovat tajná policie také nelibě reflektovala jeho cestu do Varny v roce 1973, kde se účastnil světového filozofického kongresu. Jelikož se akce konala v sovětském bloku a Patočka byl členem pořádající organizace, tak mohl odcestovat – jel mimo oficiální československou delegaci, což jeden z členů neprodleně nahlásil policii, která to interpretovala jako nepřátelský čin vůči státu. Jana Patočku navíc nuceně penzionovali na filozofické fakultě, což se ho velice dotklo. Tím ale jeho akademické angažmá pro StB muselo skončit… Ano a s tím souvisí třetí okruh zájmu StB. Patočkova sílící politická a opoziční aktivita souvisela s tím, jak ho vytláčeli z akademických pozic. Ivan Chvatík začal konspiračně pořádat jeho bytové semináře, tak, aby je StB nemohla rozbít. Současně byl Patočka ochotný podepisovat různé petice. Asi nejznámější iniciativou před Chartou 77 byla petice, aby se 28. říjen opět stal státním svátkem (po roce 1968 byl tento státní svátek zrušen), z roku 1975. Druhou takovou velkou akcí byla kampaň za uvězněné undergroundové hudebníky, kde už Jan Patočka patřil ke klíčovým postavám: získal třeba podporu Jaroslava Seiferta, přítele z pražského Břevnova. Zapojil se také do solidarizační kampaně a odtud byl už jen krůček k Chartě 77, po jejímž podpisu a ustavení profesora Patočky jedním z mluvčích se zájem StB zúžil už jen na chartisty. Patočku poprvé začal sledovat specializovaný útvar. Jak se zájem StB a státu o Jana Patočku projevil v jeho osobním životě? Nucené penzionování v roce 1972 pro něj byl zásadní zlom. Potřetí odešel nuceně z univerzity, bylo jasné, že to je na dlouho, možná definitivně. Hodně se potom upnul na možnost, že by mohl vycestovat do západního Německa a uspořádat tam pozůstalost po svém zemřelém příteli Eugenu Finkovi, to se ale nepodařilo. Patočka se ocitl v situaci, kdy se snažil najít nějaký prostor, kde by se mohl věnovat filozofii, svému životnímu poslání, ale všechny ty šikany mu to znemožňovaly. Takže nakonec byl přitlačen ke zdi a cítil, že je nutné se proti současnému stavu postavit. To byly motivy časté pro řadu lidí, kteří se dostávali do opozice vůči režimu, a souvisely s tím, že přestávali mít prostor pro osobní, profesní realizaci. Proto se Patočka zapojil do vzniku Charty 77. On sám ji vnímal šířeji než jen jako hnutí, které by se zabývalo aktuálními politickými otázkami. Snažil se ji v těch několika textech, které napsal do března 1977, zařadit do širšího dějinného rámce, dát jí obecný mravní náboj.