Když muži krásně domluvili…
Neoddělitelnou součástí české politické identity i legitimizující mytologie je disent. S Chartou 77, Několika větami a undergroundem si kolektivně spojujeme hlavně muže — Václava Havla, Jana Patočku, Jaroslava Šabatu a mnohé další —, k politické opozici normalizačnímu režimu přitom stejnou měrou přispěly i ženy. Ty na rozdíl od mužských protějšků nemají žádné vlastní ani kolektivní biografie. To se teď mění s knihou Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent, v níž dvacet jedna žen vzpomíná na chod disidentských domácností a přibližuje události a děje vedoucí k listopadu 1989 z doposud opomíjené perspektivy. Publikace je součástí projektu Ženy v disentu Sociologického ústavu Akademie věd, za nímž stojí socioložka Marcela Linková a novinářka Naďa Straková. S tou jsme si povídali o roli žen v disentu, přístupu StB a podstatě „bytové revolty“.
„Sledovačka“ rodiny Šabatových z roku 1978, foto: rodinný archiv
Byla v něčem specifická situace mimopražských žen a domácností z disidentských kruhů? Nebo třeba takových samoživitelek? Ano, byla. S oblibou se v tomto smyslu uvádí, že v Praze bylo na jednoho estébáka pět disidentů, kdežto na venkově to bylo naopak. V odlehlých regionech nemohla existovat kvůli menšímu počtu lidí zapojených do disentu taková soudržnost, solidarita. Jedna z našich respondentek, Silvestra Chnápková, žila a žije stále ve vesnici na Domažlicku, kde je šikanovali neuvěřitelným způsobem. Permanentně je pokutovali, třeba i za tak absurdní věci jako rychlou jízdu na koňském povoze, takže na konci měsíce rodina neměla dostatek peněz na živobytí. Samoživitelky to měly těžké v tom, že neměly toho druhého, který by zůstal s dětmi v době, kdy byly u výslechu nebo vzaty do vazby nebo když je vyhodili z práce, což se dělo pořád. Bezdětné ženy byly oblíbeným terčem šikany StB. Uvěznit ženu matku přeci jen přitahovalo značnou pozornost, například i v zahraničí, ale o vězněné mladé ženě bez dětí se nemusel jen tak někdo dozvědět. Rezonovalo u disidentek nějak téma feminismu? V předlistopadových textech a prohlášeních se ženská emancipace až na výjimky neobjevuje. U některých vůbec, některé si nerovného postavení žen byly trochu vědomy už tehdy, některé až později. Z dnešního pohledu většina z nich přiznává, že by bývaly byly uvítaly například spravedlivější dělbu práce v domácnosti, i když jak v rozhovoru poznamenává Anna Šabatová — těžko po svém muži mohla chtít umýt nádobí, když se zrovna vrátil z vězení. Marie Rút Křížková vtipně glosovala, že po takovém bytovém setkání, kde ti muži tak krásně promluvili a vznesli své vize, ženy začaly uklízet a mýt nádobí, co tam po nich zbylo, a při tom si rozdělovat, která kam doběhne a co zařídí, aby ty jejich vize mohly být naplněny. V disidentských kruzích kolovala spousta literatury a jednou z takových knih bylo Druhé pohlaví od Simone de Beauvoir. Tu nechal přeložit profesor Jan Patočka a sám k ní napsal úvod. Všichni ji četli, ale podle všeho téma emancipace a postavení ženy ve společnosti bylo v disidentských kruzích druhořadé.Dáda Libánská se svým synem Tedym, foto: Abbé Libánský
Zpátky k názvu Bytová revolta. Jak „bydlení v disentu“ dopadalo na děti? Šikana ze strany státního aparátu neminula ani děti. Převážná většina dětí z disidentských rodin nemohla studovat. Jedna z dcer brněnské spisovatelky Ivy Kotrlé kvůli tomu velmi dramatickým způsobem odešla do exilu do Belgie, kde vystudovala slovanské jazyky a kde žije dodnes. Syn Dády Libánské chodil domů ze školy pomazaný od psích výkalů. Byly ale i veselejší příhody. Když estébáci vtrhli na jednu mikulášskou besídku, kde byla spousta disidentských rodin, jedno dítě je vyzvalo, aby zatkli čerty. Děti Dany Němcové při nečekané domovní prohlídce odnesly z bytu nelegální dokumenty ve školních aktovkách. Obecně ale domovní prohlídky děti nesly těžce. Zpravidla přicházely v časných ranních hodinách a byly nedůstojné, ponižující, násilné. Tříletého syna Květy Princové estébáci při vykopnutí dveří přiskřípli. Máme zaznamenáno, že některé děti mají dodnes trauma z výslechů. Některé rodiny kvůli teroru na dětech a ze strachu o jejich bezpečnost volily cestu vystěhování do zahraničí.