K demokratizaci literatury je potřeba přistupovat kriticky
Před dvaceti sedmi lety vymyslel Tim Berners-Lee web a navrhl první prohlížeč. Ve stejné době se objevily první komerční mobilní telefony nebo uživatelsky příjemné a dostupné osobní počítače. Dodneška zasáhly digitální média a kybernetický vývoj snad do všech sfér lidského života — od finančních transakcí přes zábavu po občanskou organizaci a dál. Literární historik a vědec Karel Piorecký v nové knize zkoumá, jak na příchod nových médií zareagovala česká literatura.
Karel Piorecký, foto: Michael Wögerbauer
Když se mluví o nových médiích a umění, často padají termíny jako demokratizace. Přinesly literatuře amatérské literární weby typu Písmák nebo Totem, aplikace jako Poetizer či self-publishingové možnosti více demokracie a spravedlnosti? Zcela nepochybně odstranily překážky v přístupu do veřejné literární komunikace. Například překážky geografické povahy: začínající autor z malé vesničky v pohraničí měl vždy těžší přístup k publikování než stejně pokročilý autor z Prahy či Brna, jehož síť osobních kontaktů mohla mnohem snadněji růst a zlepšovat přístup do literárních médií. V tomto smyslu se, myslím, skutečně dá mluvit o pozitivní tváři demokratizace literatury. Tentýž proces má ovšem i svou odvrácenou tvář. Zmíněné překážky nikdy nebyly pouze samoúčelnými bariérami, byly vždy v jistém smyslu také pokračováním procesu tvorby. Je zcela správné pracovat na textu spolu s redaktorem předtím, než dozná publikovatelného znění. A stejně tak cenné je dozvědět se, že daný text je pro dané médium zatím nepřijatelný. Úskalí zmíněných webů spočívá v tom, že tento dialog, který lze vnímat jako jeden ze signálů profesionálního přístupu, je nahrazen komunitní konverzací, o kterou vlastně v řadě případů jde především. Pojetí literatury jako sociálního a uměleckého fenoménu se zde nahrazuje literaturou chápanou jako nezávazná volnočasová aktivita. K demokratizaci literatury je myslím potřeba přistupovat kriticky, oceňovat její přínosy, ale zároveň trvat na rozlišování mezi přístupem poučeným, profesionálním a přístupem amatérským, zážitkovým. Vdechly literatuře kvalitativně nový impulz sociální sítě? To je otázka, na kterou se neodpovídá snadno. Každý uživatel včetně literárního badatele je obeznámen pochopitelně pouze s literárními aktivitami, které na dané sociální síti realizují uživatelé, s nimiž je v kontaktu. Což pochopitelně nemůže být reprezentativní vzorek, nad nímž by se daly vytvářet jakékoli generalizace. Něco se ale přesto pozorovat dát. Například využívání sociálních sítí pro projekty kolektivního psaní. V roce 2011 britská spisovatelská organizace Society of Authors zorganizovala Tweetathon, maraton v psaní kolektivních (mikro)próz prostřednictvím sítě Twitter. Cílem tehdy bylo vyjádřit protest proti plánovanému zrušení pořadu věnovaného povídkám na rozhlasové stanici Radio 4. Tento projekt se stal inspirací i pro český literární internet. V červnu 2012 proběhlo Twitteropsaní s J. Rudišem: etablovaný a populární prozaik napsal úvodní epizodu příběhu a následně k ní připojovali svá pokračování libovolní uživatelé Twitteru. A takových akcí na českém Twitteru bylo víc. Na projekty kolektivního psaní narazíme i na českém Facebooku. Od prosince 2014 funguje facebooková skupina Povídky ze zdi (společné tvůrčí psaní), jejímž cílem je rovněž kolektivní, resp. komunitní, tvorba kratších narativních útvarů. Administrátorka skupiny určuje téma a píše úvodní část každé povídky. Spolu s ní zveřejňuje také týdenní rozpis, na němž je ke každému dni uvedeno jméno jednoho člena skupiny, který k uvedenému datu zveřejní prostřednictvím komentářového pole své pokračování. Tato skupina je specifická také tím, že na ní participují jak autoři v soudobém literárním kontextu nezavedení, tak etablovaní spisovatelé či osobnosti z jiných oblastí kultury: Renata Kalenská, Alena Scheinostová, Kateřina Tučková, Pavla Horáková, Bianca Bellová, básnířka Olga Stehlíková a další. Když jsme u sociálních sítí — co literární reflexe a nová média? Kulturní rubriky z novin víceméně zmizely a literární časopisy zůstaly… literárními časopisy. V oblasti reflexe literatury se v souvislosti s nástupem blogů a zejména sociálních sítí dějí, myslím, velmi podstatné změny. Tyto personalizované komunikační kanály (ať už máme na mysli specializovanou síť Goodreads, nebo čtenářské skupiny na Facebooku) slouží také jako média literární kritiky, která se ovšem v této formě redukuje do podoby osobního doporučení, které je těžko odlišitelné od virální reklamy. Obávám se, že si řada zájemců o současnou literaturu s touto formou „kritiky“ vystačí a nemá potřebu číst názory kritiků publikované v tisku. Mluví se už dlouho o krizi literární kritiky — i s konkurencí těchto rychlých a stručných mikrorecenzí se bude muset současná kritika vypořádat. Od nástupu sociálních sítí můžeme sledovat také přesun literárních diskusí a polemik na facebookové profily literátů a kritiků. Někteří autoři iniciují diskusní témata už primárně v prostředí sociální sítě bez ohledu na následnou vulgarizaci daného tématu i na limity dostupnosti těchto polemik. Při každém novém emotivním postu Jaromíra Typlta si vzpomenu na jeho polemické články z devadesátých let, které z něj dělaly tahouna soudobé literární debaty. Škoda, že se nyní on a mnozí další spokojí s efemérním brebentěním na svých zdech. Objevil se díky novým médiím v Česku nějaký talent? Spisovatel, který by jinak nebyl? To se bohužel říci nedá. Internetová literární fóra byla ale pro značnou část současné mladé literární generace prvním místem, kde tito autoři publikovali a vytvářeli si představy o literární komunikaci. Jakub Řehák, Ladislav Zedník, Jonáš Hájek, Ondřej Buddeus, Jan Těsnohlídek ml. a mnozí další talenti by se prosadili i bez těchto zkušeností. Dost možná by ale — nebýt komunitního života těchto fór — dnešní dynamické dění kolem literárních kaváren a autorských čtení nebylo tak dynamickým. Domnívám se, že se tato energie přenesla vně internetu a dnes živí sociální (a mnohdy též komunitní) život české poezie.