Jakými tvory jsme?
Nejnovější kniha Noama Chomského se dotýká vybraných základních otázek studia přirozeného jazyka v nejširších souvislostech, a to z hlediska teoretické lingvistiky, filozofie vědy a jazyka, kognitivní vědy, evoluční biologie či metafyziky, a sleduje také jejich provázanost při studiu rozsahu i mezí lidských kognitivních schopností a jejich biologické podstaty. Jak se právem píše v předmluvě Akeela Bilgramiho, kniha „představuje celoživotní reflexi širších důsledků vlastní vědecké práce vědce, jehož předmětem zájmu je jazyk“.
Noam Chomsky, foto: Andrew Rusk
A zcela nakonec také každý jazyk zahrnuje komputační proceduru splňující Základní vlastnost. Teorie jazyka je tudíž z definice generativní gramatikou a každý jazyk je to, co je v technických termínech I-jazykem – kde „I“ stojí pro interní, individuální a intenzionální: zajímá nás objevování skutečné komputační procedury, nikoli jen nějaké množiny objektů, které enumeruje, co tato procedura v technických termínech „silně generuje“, což zhruba odpovídá důkazům generovaným systémem axiomů. Existuje také pojem „slabé generování“– množina generovaných výrazů, což odpovídá množině generovaných teorémů. Existuje také pojem „E-jazyka“, což znamená externí jazyk, který mnozí – nikoli však já – ztotožňují s korpusem dat nebo s nějakou nekonečnou množinou, jež je slabě generovaná. Filosofové, lingvisté, kognitivní vědci a informatici často chápali jazyk jako něco, co je slabě generováno. Není ovšem jasné, zda lze pojem slabého generování definovat pro lidský jazyk. Je v nejlepším případě odvozen z mnohem fundamentálnějšího pojmu I-jazyka. O těchto záležitostech se rozsáhle diskutovalo v 50. letech dvacátého století, i když se domnívám, že nedošlo k tomu, aby byly adekvátně přijímány. Zaměřím zde pozornost jen na I-jazyk, biologickou vlastnost lidí, nějakou subkomponentu (povětšině) mozku, orgánu mysli, respektive mozku ve volném smyslu, v jakém se termín „orgán“ užívá v biologii. Uvažuji zde mysl coby mozek nahlížený na určité úrovni abstrakce. Tento přístup se někdy označuje jako biolingvistický rámec. Je považován za kontroverzní, ale podle mého názoru bez opodstatnění. V dřívějších letech Základní vlastnost odolávala jasnému formulování. Vezmeme-li některé klasické práce, pro Ferdinanda de Saussura je jazyk (v odpovídajícím smyslu) zásobárnou obrazů slov v myslích členů nějakého společenství, které „existují jen v důsledku nějakého druhu smlouvy podepsané členy tohoto společenství“. Pro Leonarda Bloomfielda je jazyk pole zvyklostí, jak na různé situace reagovat obvyklými zvuky řeči a jak na tyto zvuky reagovat akcemi. Bloomfield jinde definoval jazyk jako „totalitu promluv učiněných ve společenství řeči“ – něco jako dřívější pojetí jazyka Williama Dwighta Whitneyho coby „tělesa pronesených a slyšitelných znaků, kterými je v lidské společnosti principiálně vyjádřeno myšlení“, a tedy „slyšitelné znaky pro myšlení“, ačkoliv se jedná o poněkud jiné pojetí ve smyslu, ke kterému se ještě vrátím. Edward Sapir definoval jazyk jako „čistě lidský a neinstinktivní způsob sdělování myšlenek, pocitů a tužeb prostřednictvím systému dobrovolně vytvořených symbolů“. S takovými představami není nepřirozené sledovat, co Martin Joos nazval boasiánskou tradicí, jež vychází z toho, že se jazyky mohou libovolně lišit a že každý nový z nich musí být studován bez předsudků. Lingvistická teorie podle toho sestává z analytických procedur na redukci korpusu do organizovaného tvaru, v podstatě techniky segmentace a klasifikace. Nejdůmyslnějším rozpracováním této představy byla kniha Methods in Structural Linguistics (Metody ve strukturální jazykovědě) Zelliga Harrise. Soudobá verze zní, že lingvistická teorie je systém metod pro zpracování výrazů. V dřívějších letech bylo pochopitelné, že se otázce „Co je to jazyk?“ dostávalo jen neurčitých odpovědí, podobných těm, které jsme zmínili, ignorujících Základní vlastnost. Je nicméně překvapivé zjistit, že obdobné odpovědi přetrvávají i v současných kognitivních vědách. Nijak atypickou není nedávná studie evoluce jazyka, kterou autoři uvádějí tím, že napíší „chápeme jazyk jako plný soubor schopností mapovat zvuk na význam, včetně infrastruktury, která to podporuje“,9 tedy v podstatě reiterací Aristotelova dicta a příliš vágně na to, aby se o to mohlo opírat jakékoli další zkoumání. Znovu, žádný biolog by nestudoval evoluci vizuálního systému s tím, že by o takovém fenotypu nepředpokládal nic víc, než že poskytuje plnou sadu schopností mapovat stimuly na vnímání spolu s čímkoli, co tomu poskytuje podporu. V mnohem dávnějších dobách, z nichž pocházejí počátky moderní vědy, existovaly náznaky obrazu, který se jistým způsobem podobal představě Darwinově a Whitneyho. Galileo přemýšlel o „vznešenosti mysli“ osoby, která „snila o nalezení způsobu, jak své nejhlubší myšlenky sdělovat libovolné jiné osobě […] prostřednictvím různého uspořádání dvaceti znaků na stránce“, výkon „převyšující veškeré ohromné vynálezy“, včetně těch od „Michelangela, Raphaela nebo Tiziana“. Stejné uznání a hlubší zájem o tvůrčí povahu normálního užívání jazyka se brzy staly ústředními prvky filosofie karteziánské vědy, fakticky primárním kritériem pro existenci mysli jako zvláštní substance. To celkem logicky vedlo k úsilí navrhnout testy ke zjišťování, zda má nějaké jiné stvoření mysl podobnou naší, obzvláště ty Gérauda de Cordemoye. Byly dost podobné Turingovu testu, i když zcela rozdílně pojímané. De Cordemoyeho pokusy se podobaly testu kyselosti lakmusovým papírkem, jednalo se o snahu dělat závěry o reálném světě. Turingova imitační hra, jak se sám její autor jasně vyjádřil, žádné takové ambice neměla. Odložíme-li tyto důležité otázky stranou, neexistuje dnes důvod, proč zpochybňovat základní karteziánský vhled, že užívání jazyka má tvůrčí povahu: typicky je inovativní bez hranic, odpovídající okolnostem, nikoli však jimi vyvolávané – což je zásadní rozdíl –, a může dávat vzniknout myšlenkám u dalších jedinců, kteří mohou zjistit, že je mohli chtít vyjádřit sami. Můžeme být „podníceni nebo navedeni“ okolnostmi a vnitřními podmínkami mluvit jistými způsoby, nikoli jinými, ale nejsme „nuceni“ tak konat, jak to vyjádřili Descartovi následovníci. Měli bychom také mít na paměti, že nyní často citovaný aforismus Wilhelma von Humboldta, že jazyk zahrnuje nekonečné užívání konečných prostředků, odkazuje k užívání. V úplnější podobě napsal, že „jazyk je velmi zvláštně charakterizován nekonečnou a skutečně neomezenou doménou, esencí všeho, o čem lze přemýšlet. Musí proto, a také to tak dovede, nekonečným způsobem užívat konečných prostředků prostřednictvím schopností, které vytvářejí jednotu jazyka a myšlení“. Postavil se tedy na pozici Galileiho a dalších, kteří jazyk spojovali těsně s myšlením, ačkoli šel mnohem dál, když formuloval jednu verzi tradičního pojetí jazyka jako „jediné nejpozoruhodnější věci našich moderních já“, řečeno Tattersallovými nedávnými slovy. Překlad Jiří Zlatuška Vychází v nakladatelství Academia.